سرمایه گذاری مستقیم لغو «دارا دوم» تا چه حد قانونی است؟ / واکنش مردم به حواشی دومین ETF دولتی - اینوست دایرکت

به گزارش تجارت‌نیوز، حواشی شکل گرفته پیرامون عرضه دومین صندوق ETF دولتی در بورس موجب شده تا در روز اخیر شاخص کل بورس بیش از چهار درصد افت داشته باشد. در حالی که خبر آغاز پذیره‌نویسی این صندوق از شهریور ماه، روز یکشنبه از اخبار صداوسیما پخش شده بود، صبح روز دوشنبه سازمان خصوصی این موضوع را تکذیب کرد و گفت فعلا خبری از پذیره‌نویسی نخواهد بود.

تکذیب‌های پی‌درپی مقامات سازمان خصوصی‌سازی، وزارت نفت و وزارت اقتصاد و سلب مسوولیت در خصوص لغو پذیره‌نویسی این صندوق موجب شده تا حضور دارا دوم در بورس فعلا منتفی باشد. موضوعی که مهمترین پیامد آن می‌تواند کاهش اعتماد مردم به مقامات دولتی و در نتیجه خروج سرمایه از بازار سهام باشد اتفاقی که روز گذشته نیز برای نخستین بار در یک ماه اخیر رخ داد و حدود ۳۷۶ میلیارد تومان سرمایه افراد حقیقی از بورس خارج شد. این روند در معاملات امروز نیز ادامه دارد و بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان نیز امروز از بورس خارج شده است.

 

مردم چه می‌گویند؟

این نگرانی‌ها در میان سهامداران خرد نیز کاملا مشهود بود و مخاطبان تجارت‌نیوز در ذیل اخبار مربوط به «دارا دوم» نارضایتی خود را از تصمیمات ناگهانی مقامات دولتی اعلام کردند. اظهارتی که نشان‌دهنده کاهش سطح اعتماد مردم به اظهارات مقامات دولتی دارد.

محمد در اظهار نظری گفته است: « دوستان دیگه یه ذره اعتمادهم به حرفای این دولت نکنید. مثلا میخواد اوراق نفت را به مردم بفروشه اول پولشو از مردم میگیره دو سال بعد به نرخ روز پول رو برمیگردونه، دو سال دیگه دولت جدید میاد سرکار با چه حسابی مردم بدبخت رو حرفای شما حساب باز کنند؟ شما که دارا دوم را شب اعلام کردین صبحش زدین زیرش، با این حساب میشه دوسال دیگه روحرفای شما حساب کرد؟»

فرد ناشناس دیگری نوشته است: « خوب چرا اینها رو قبلا نمیگفتید الان چهار ماه است قراره این سهام به مردم واگذار بشه شرکت نفت روابط عمومی نداره؟»

ابوالفضل هم خواستار ورود وزیر اقتصاد و رئیس‌جمهور به این مساله شده است : « از وزیر محترم اقتصاد و شخص جناب روحانی خواهشمندم به این مساله ورود کنند و بی اعتمادی نسبت به بازار سرمایه را برگردانند.»

مخاطب دیگری هم می‌گوید: « دوسه روز پاسکاری میکنند بعدش هم هیچ خبری ازش بیرون نمیاد اخرش هم هیچی به هیچی دودش هم به چشم سهامداران بدبخت میره.»

فرد دیگری نیز اینگونه ناراحتی و عصبانیت خود را ابراز داشته است: « آقای کارشناس در مورد واگذار نکردن صندوق ها خود مجلس این بلوا را شروع کرده دوم اینکه چطور هیئت دولت در مورد صندوق مصوب میکنند و اعلان عمومی میکنن و در آخر رئیس خصوصی سازی میاد و میگوید وزارت نفت مقصر است چون شرکت صندوق ثبت نشده ، گوش اون وزیر وزارت نفت باید پیچانده بشه که دیگر با حق مردم بازی نکند ولی بیشتر اینکار تعمدی است

سرنوشت دارا دوم چه می‌شود؟

با این حال امروز، حسن علائی، معاون سازمان خصوصی‌سازی ضمن اعلام بی‌معنا بودن آمادگی وزارت نفت برای عرضه دارا دوم اعلام کرد وقتی شرکت ثبت نشده است چطور باید در شهریور ماه عرضه شود؟ دستگاه تخصصی در عرضه دارا دوم وزارت نفت است و این وزارتخانه باید برود ابتدا شرکت ETF را ثبت و سپس اعلام پذیره‌نویسی کند، وقتی پذیره‌نویسی آن در بورس انجام شد سهام آن منتقل می‌شود. بنابراین پذیره‌نویسی این صندوق از شهریورماه عملا غیر ممکن است.

این اظهارات در حالی رخ می‌دهد که بر اساس مصوبه هیات وزیران در جلسه ۱۷ فروردین ماه، واگذاری سه صندوق ETF دولتی با تخفیف ۲۰ و ۲۵ درصدی به تصویب رسیده و بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی این مصوبه لازم الاجرا است.

با این حال باید دید دولت برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته معامله‌گران و بازگشت سرمایه آنها به بورس چه اقداماتی را در پیش خواهد گرفت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 130 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 31 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها