سرمایه گذاری مستقیم سود سهام ۴۰ شرکت بورسی از طریق سجام واریز شد - اینوست دایرکت

به گزارش تجارت‌نیوز، حسین قشمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش تعداد سهامداران خرد در بورس چه راهکاری برای دریافت سودهای پراکنده سهامداران خرد وجود دارد، گفت: سال گذشته از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام سود سهام حدود ۱۲۳ شرکت از طریق سجام به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان واریز شد که این سود بین حدود ۲۵ میلیون سهامدار به صورت مجموع یا در واقع بیش از هفت میلیون نفر به تفکیک کد ملی توزیع شد.

وی افزود: برخی از سهامداران در شرکت‌های مختلف، سهام داشته و چند بار سود سهام از طریق سجام دریافت کردند.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، در مورد اینکه با توجه به سهام عرضه اولیه شرکت‌های بورسی که تعداد اندکی سهم برای هر سهامدار وجود دارد و در نتیجه میزان سود سالانه سهام نیز اندک است آیا رسوب سود سهام سهامداران انجام می‌شود، گفت: اگر شرکـت‌ها به زیرساخت‌هایی که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات برای آنها فراهم کرده که به راحتی می‌توانند سود اشخاص حقیقی خود را به صورت متمرکز از طریق سجام واریز کنند، از این زیرساخت استفاده می‌کنند، در نتیجه هم سودها در فرصت اندکی ظرف یک روز به حساب سهامداران پراکنده واریز می‌شود و هم شرکت‌های سرمایه‌‌پذیر از کارهای اداری توزیع سود پراکنده و خرد راحت می‌شوند.

به گفته قشمی، پارسال تا این موقع پنج شرکت بورسی سودهای خود را از طریق سجام واریز کرده بودند، امسال این رقم به ۴۰ شرکت افزایش یافته است، همچنین ۱۴ شرکت دیگر نیز تا پایان تیر در صف پرداخت سود از طریق سجام هستند و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال ۱۰۰ شرکت دیگر نیز که اطلاعیه توزیع سود خود را بر روی سامانه ناشران بورسی، کدال منتشر کرده‌اند، برای ماه‌های آینده اعلام کردند که از طریق سامانه سجام سودهای خود را واریز می‌کنند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود، امسال حدود ۱۵۰ شرکت بورسی سود سهام خود را به صورت متمرکز از طریق سجام واریز کنند.

وی همچنین در مورد اینکه آیا می‌توان شرکت‌های بورسی را وادار کرد که فقط از طریق سجام سود توزیع کنند، عنوان کرد: سازمان بورس در مکاتباتی که با شرکت سمات داشته می‌خواهد زمینه‌هایی فراهم کند که شرکت‌های بورسی به صورت داوطلبانه سود سهام خود را از طریق سجام واریز کنند. در حال حاضر شرکت‌هایی که سال گذشته تجربه توزیع سود به صورت متمرکز داشتند، امسال بیشتر ترکیب شدند تا از این زیرساخت استفاده کنند.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: به خاطر احقاق حقوق سهامداران خرد که مبالغ خرد و پراکنده از سود سهام دریافت می‌کنند که این مبالغ ارزشی ندارد که سهامدار بخواهد از طریق بانک یا حضوری سود آن را دریافت کند، همچنین با توجه به پیک‌های کرونا، بهترین روش توزیع سود سهام از طریق سامانه سجام و به صورت متمرکز است.

قشمی گفت: پارسال بیش از ۲۵ میلیون نفر سود سهام خود را با سامانه سجام دریافت کردند. البته برخی از این افراد چندین سهم داشتند و چند بار سود گرفتند و در مجموع بیش از هفت میلیون کد ملی سود سهام از طریق سجام دریافت کردند که مجموع این سودها به چهار هزار میلیارد تومان رسید.

وی بیان کرد: امسال تا کنون، ۱۹ هزار میلیارد ریال سود بین سهامداران شرکت‌های بورسی به صورت متمرکز توزیع شده است. همچنین پارسال درصد سهامدارانی که سجامی شده بودند کمتر بود اما امسال بالای ۹۵ درصد سهامداران شرکت‌ها در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند. البته توزیع سود برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها که سهام بالایی دارند از طریق خود شرکت‌های سرمایه‌پذیر انجام می‌شود، اما تأکید ما این است که توزیع سود سهامداران خرد و حقیقی از طریق سجام و به صورت متمرکز انجام شود که اگر پول سودها به شرکت‌ سپرده‌گذاری برسد ظرف یک روز یا حداکثر ۴۸ ساعت، به حساب تمامی ذی‌نفعان واریز می‌شود.

منبع: فارس

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 309 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 29 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها