سرمایه گذاری مستقیم اعتماد ولوو به یکپارچه‌ سازی نرم‌ افزار و سیلیکون - اینوست دایرکت

مدیرعامل ولوو «جیم روآن» انتظار دارد که خودرو برقی مقرون‌به‌صرفه آینده ولوو به‌افزایش فروش جهانی آن‌ها به ۱.۲ میلیون‌دستگاه کمک کند که نیمی از این حجم تمام‌الکتریکی و ۵۰ درصد آن به‌صورت آنلاین به‌فروش می‌رسد.

ولووکارز قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ فروش جهانی را بیش از ۷۰ درصد به ۱.۲ میلیون‌دستگاه افزایش دهد که نیمی از این مدل‌ها کاملا برقی هستند و ۵۰ درصد از معاملات آن به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

مدیر سابق Dyson که در ماه مارس مسئولیت این خودروساز را برعهده گرفت، همچنین توضیح داد که چرا ولوو برای تبدیل شدن به‌یک متخصص در نرم‌افزار و سیلیکون اصرار دارد و فکر می‌کند این روش اقتصادی است. در ادامه پای صحبت‌های این مدیر با تجربه می‌نشینیم.

چطور روند متعادل کردن قیمت خودروهای برقی و درون‌سوز را کنترل خواهید کرد؟

یکی از موارد پیش‌بینی‌نشده جنگ در اوکراین بود که قیمت مواد خام را افزایش داد. به‌طور کلی، بیشتر این قیمت‌ها اکنون به‌جای خود بازگشته‌اند؛ غیر از لیتیوم که به‌شدت بالا باقی مانده است. این شرایط سبب افزایش قیمت برقی‌ها می‌شود. اما من هنوز فکر می‌کنم که ما در مسیر برابری قیمت بین درون‌سوزها و برقی‌ها هستیم؛ زیرا زمانی که عرضه افزایش یافته و شروع به‌پاسخگویی مجدد به‌تقاضا کند، قیمت‌ها به‌سرعت پایین می‌آیند. علاوه‌بر این، در مورد متریال آند و کاتد و مواد شیمیایی باتری مانند استفاده از LFP (فسفات آهن لیتیوم) در موارد خاص، ما چیزهای واقعا جالبی دیده‌ایم که می‌تواند تولید را اقتصادی کند. تمام این‌ها سبب کاهش هزینه و رسیدن به‌برابری قیمتی می‌شود.

چرا این موضوع حیاتی است؟

زیرا هیچ صنعتی نمی‌تواند برای موفقیت به‌یارانه‌های دولتی متکی باشد. خوب است که برخی کشورها برای شروع حرکت برقی به‌سمت مشوق‌ها متمایل شدند. اما راستش را بخواهید، دولت‌ها این روزها چیزهای دیگری مانند هزینه‌های بالای انرژی، تورم و افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را برای خرج کردن دارند. بنابراین باید تا اواسط دهه به‌برابری قیمت برسیم.

فکر می‌کنید چطور باور کردن به‌نرم‌افزار و سیلکون‌ها می‌تواند سبب تغییر شود؟

یک مزیت وارد شدن به‌عنوان یک فرد غیرخودرویی در این صنعت برای من این است که شما به‌صنعت با دیدگاه متفاوتی نگاه می‌کنید. من دیدم که بیشتر خودروها با تعداد زیادی ECU «واحد کنترل الکترونیکی» ساخته می‌شوند که به‌بسیاری از تامین‌کنندگان ردیف یک برون‌سپاری شده‌اند. ما هیچ کنترلی روی سیلیکون یا نرم‌افزاری که داخل آن برد بود نداشتیم و دیگران بسیاری از IP «مالکیت معنوی» را کنترل می‌کردند.

بنابراین شما اساسا به آن‌ها وابسته هستید. وقتی به‌سمت معماری محاسباتی متمرکز می‌روید و عمق نرم‌افزاری را می‌فهمید که می‌تواند مستقیما با لایه برنامه ارتباط برقرار کند، این تفاوت بزرگی برای ما از نظر هزینه ایجاد می‌کند؛ اما مهم‌تر از آن از نظر کنترل و این‌که چگونه اکنون می‌توانیم به‌طور مداوم خودرو را به‌روز کنیم تا آن را بهترین نگه داریم.

داشتن تعداد زیادی ECU منجر به‌یک معماری بد می‌شد. چیزی که منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد، خرید سیلیکون از شرکتی مانند انویدیاست که سیلیکون را بهتر از ولوو یا هر خودروساز دیگری درک می‌کند.

انویدیا همچنین می‌تواند هزینه‌های خود را نه‌تنها در صنعت‌خودرو، بلکه در کل صنعت الکترونیک توزیع کند. آن‌ها شریک خوبی برای ما هستند؛ زیرا درک می‌کنند که چه‌مقدار قدرت محاسباتی می‌توانند از چیپست‌های خود دریافت کنند.

روش رسیدن به این مزایا چگونه است؟

ما این سطح از توان محاسباتی عظیم را دریافت می‌کنیم. این بدان معناست که ما نیازی به‌ساخت لیدار، رادار، دوربین و سنسور نداریم. تنها باید بفهمیم که چگونه به آن‌ها متصل ‌شویم و از API های آن‌ها برای «رابط برنامه‌نویسی» استفاده ‌کنیم. چیزی که به‌ما امکان می‌دهد تا اگر کسی با دوربین، رادار یا سنسور بهتر به‌ما پیشنهادی ارائه کند، کنترل کاملی در دست داشته باشیم. ما می‌توانیم با تامین‌کننده دیگری مبادله کنیم؛ زیرا درحال نوشتن نرم‌افزاری هستیم که ما را تا انتها به‌داخل سیلیکون می‌برد.

این یک تغییر عمیق است. اما اگر یک شرکت خودروسازی هستید که عادت به‌خرید در همه‌چیز دارد، این روند مشکل است و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. با یک معماری کامپیوتری مرکزی، شما واقعا باید تمام لایه‌های مختلف نرم‌افزار و نحوه تعامل آن‌ها را بدانید.

حذف نیمی از پردازنده‌ها در EX۹۰ به‌خاطر استفاده از پلت‌فرم جدید بود؟

این تقریبا درست است؛ زمانی که به پلت‌فرم بعدی برسیم، به‌یک معماری محاسباتی متمرکز بسیار نزدیک‌تر خواهیم شد که هزینه بیشتری را کنترل می‌کند و به‌ما کنترل بیشتری می‌دهد؛ اما این بدان معناست که ما باید روی استعدادهای نرم‌افزاری بیشتری سرمایه‌گذاری کنیم.

فکر می‌کنید نسل بعدی پردازشگرها چه مشخصاتی خواهند داشت؟

آن‌ها را نسخه تکامل‌یافته از SPA۲ می‌دانم «به‌روزرسانی آن‌چه برای پشتیبانی از EX۹۰ ارائه خواهد شد». چیزهای بیشتری در مورد تکامل SPA۲ وجود خواهد داشت؛ اما ما هنوز به‌طور عمومی درمورد آن صحبت نکرده‌ایم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 158 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 16 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.