سرمایه گذاری مستقیم بچه F-۱۵۰ رپتور! - اینوست دایرکت

این روزها که بازار خودرو کشورمان پر شده از پیکاپ‌های چینی به‌ظاهر آفرود، تصمیم گرفتیم به‌سراغ یک پیکاپ آفرود درست و حسابی برویم تا حتی برای یک ساعت هم که شده، از فکر کردن به‌پیکاپ‌های چینی فارغ شوید. این روزها برای ملاقات با یک پیکاپ واقعی و مدل روز، ناچاریم از کشور خارج شویم و ما نیز همین کار را کردیم. پیکاپ‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید، دو دستگاه فورد رنجر رپتور مدل ۲۰۲۴ هستند که به‌رنگ‌های آبی و قرمز در مرکز شوروم نمایندگی فورد در قبرس شمالی خودنمایی می‌کنند.

رنجر رپتور مورد نظر جزو جدیدترین محصولات فورد به‌حساب می‌آیند که به‌تازگی رونمایی شده و این دو دستگاه جزو نخستین رپتورهای واردشده به‌قبرس شمالی است که با هماهنگی‌های انجام شده با نمایندگی فورد، فرصت ملاقات با آن‌ها برایمان فراهم شد. رپتور، گران‌قیمت‌ترین نسخه از رنجر بوده که جزو مدل‌های خاص و های‌پرفورمنس فورد محسوب می‌شود.

در این نوشتار قصد داریم ضمن آشنایی با رپتور به‌بررسی رنجر نیز بپردازیم.

بچه F-۱۵۰ رپتور!

قدمت ۴۰ ساله رنجر

فورد از ۴۰ سال پیش از واژه رنجر برای نامگذاری برخی پیکاپ‌های خود استفاده کرده است. نخستین پیکاپ فورد با نام رنجر در سال ۱۹۸۲ رونمایی شد. رنجر، پیکاپ سایز کامپکتی بود که در ایالت‌های مینه‌سوتا و کنتاکی مونتاژ و عرضه می‌شد. نسل اول این پیکاپ تا سال ۱۹۹۲ تولید شد؛ تا این‌که بالاخره بعد از ۱۰ سال شاهد عرضه نسل دوم آن بودیم.

رنجر دوم از همان سال ۱۹۹۲ روی کار آمد و پا را فراتر از مرزهای ایالات‌متحده گذاشت و تولید آن در کشور آرژانتین نیز استارت خورد.

فورد این بار تصمیم گرفت رنجر را در بازه زمانی کوتاه‌تری بازنشسته کند و از این رو بعد از ۵ سال، در سال ۱۹۹۷ رنجر نسل سوم معرفی شد که عرضه آن تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشت.

فورد در سال ۱۹۹۸ نسخه جهانی رنجر را برای نخستین‌بار تولید کرد که مونتاژ آن در خطوط تولید فورد در خارج از ایالات‌متحده آمریکا انجام می‌شد. در سال ۲۰۰۶ نسل دوم نسخه جهانی رنجر روی کار آمد و تا ۲۰۱۱ تولید شد. در سال ۲۰۱۱ سیاست‌های فروش و بازاریابی فورد سرنوشت رنجر را دگرگون کرد.

رنجر پوست‌اندازی می‌کند

در سال ۲۰۱۱ پس از توقف تولید هر دو نسخه رنجر (آمریکایی و جهانی)، فورد تصمیم گرفت از نام رنجر برای پیکاپ‌هایی با سایز بزرگ‌تر استفاده کند. از این رو در سال ۲۰۱۱ یک پیکاپ جدید از فورد با همان نام رنجر متولد شد که این بار در کلاس پیکاپ‌های سایز متوسط دسته‌بندی می‌شد.

فورد ابتدا مونتاژ رپتور جدید را درخارج از مرزهای ایالات‌متحده آغاز کرد تا این‌که بالاخره پس از گذشت ۷ سال، در کنار مونتاژ خارج از کشور، رنجر در وطن خود یعنی آمریکا نیز مونتاژ شد. از این رو در سال ۲۰۱۸ تولید نسل اول رنجر جدید در ایالت میشیگان استارت خورد.

با فرا رسیدن سال ۲۰۲۲ فورد بالاخره پس از گذشت بیش از یک دهه تصمیم گرفت نسل جدید رنجر را معرفی کند. از این رو نسل دوم رنجر جدید سال گذشته میلادی رونمایی شد.

این رنجر به‌عنوان جدیدترین پیکاپ سایز متوسط فورد هم‌زمان در داخل و خارج از ایالات‌متحده آمریکا مونتاژ و عرضه می‌شود. رنجر جزو معدود خودروهایی است که هنوز از قوای محرکه الکتریکی در امان مانده و هنوز می‌توان از آن لذت برد.

بچه F-۱۵۰ رپتور!

رپتور؛ غول مرحله آخر فورد!

پیش از آن‌که معرفی رنجرهای مورد نظر را ادامه دهیم، لازم است با واژه رپتور در فرهنگ لغت فورد بیشتر آشنا شویم. همان‌طور که در ابتدای نوشتار اشاره شد، فورد رنجرهای مورد نظر از نسخه خاص و گران‌قیمت رپتور هستند. اما رپتور به‌چه‌معناست؟

فورد از ۱۴ سال پیش، از واژه رپتور برای نسخه‌های خاص و های پرفورمنس خودروهای آفرود خود استفاده می‌کند. برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۹ خاص‌ترین و قدرتمندترین نسخه از پیکاپ سایز بزرگ سری F با نام F-۱۵۰ رپتور توسط فورد رونمایی و تا سال ۲۰۱۴ عرضه شد. دومین رپتور عرضه‌شده توسط فورد این بار بر اساس نسل جدیدتر سری F بود که در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ تولید شد.

از سال ۲۰۲۱ تاکنون نیز سومین نسل از F-۱۵۰ رپتور به‌بازار جهانی عرضه می‌شود. فورد سال گذشته میلادی نسخه قدرتمند و گرانقیمت رپتور را برای شاسی‌بلند آفرود سایز متوسط محبوب خود یعنی برانکو نیز ارائه داد. البته این، همه رپتورهای فورد نیست و یکی دیگر از جذاب‌ترین رپتورهای موجود در ویترین فورد همان رنجر رپتور بوده که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

پیوند رنجر و رپتور

فورد پس از تجربه موفقیت‌آمیز دو نسل رپتور روی سری F، تصمیم گرفت پیکاپ کوچک‌تر خود یعنی رنجر را هم به‌سلاح رپتور مسلح کند. از سال ۲۰۱۹ رنجر رپتور در کنار دیگر مدل‌های معمولی این پیکاپ سایز متوسط برای مشتریان عرضه شد.

رنجر رپتور به‌موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی مجهز بود که به‌کمک پرخوران توربوشارژ قادر به‌تولید ۲۱۴ اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور بود. همچنین یک نسخه بنزینی از رنجر رپتور برای خارج از ایالات‌متحده آمریکا تولید شد که با موتور ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوشارژ با قابلیت تولید ۲۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتون‌متر گشتاور همراه بود. بی‌شک این اعداد و ارقام در نوع خود جذاب هستند؛ اما به‌هیچ‌وجه یک طرفدار دو آتشه رپتور را راضی نمی‌کند.

بنابراین فورد دست به‌کار شد تا نسل دوم رنجر رپتور را جذاب‌تر از قبل بسازد. رنجر رپتور نسل دو به‌تازگی با موتور بنزینی ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو معرفی شد که در ۳ نسخه آمریکایی با ۴۰۵ اسب‌بخار قدرت، استرالیایی با ۳۹۷ اسب‌بخار قدرت و اروپایی با ۲۹۲ اسب‌بخار قدرت خروجی رونمایی شد.

نسخه کوچک‌تر از F-۱۵۰ رپتور

در نخستین برخورد همان فورد F-۱۵۰ رپتور در ذهنمان تداعی شد؛ اما ابعاد رنجر رپتور به‌مراتب کوچک‌تر از آن است. از آن‌جا که نمایندگی فورد قبرس در محدوده اروپا قرار می‌گیرد، رنجر رپتورهای مورد نظر در این نمایندگی از نوع کمترین خروجی یعنی ۲۹۲ اسب‌بخاری هستند.

با وجود این‌که این ضعیف‌ترین نسخه از رنجر رپتور نسل دوم به‌شمار می‌رود اما باز هم ۲۲ اسب‌بخار قوی‌تر از قدرتمندترین رنجر رپتور نسل قبل است.

با شتاب ۷.۹ ثانیه‌ای درون کابین این پیکاپ شوکه خواهید شد؛ اما در برابر نسخه آمریکایی که بیش از ۲ ثانیه سریع‌تر عمل می‌کند حرفی برای گفتن ندارد. با وجود این‌که رنجر رپتور یک سر و گردن کوچک‌تر از F-۱۵۰ رپتور بوده و از موتور کوچک‌تر بهره می‌برد، اما همچنان مصرف سوخت آن سرسام‌آور است.

سوزاندن ۱۳.۸ لیتر بنزین به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر و تولید ۳۱۵ گرم گاز کربن‌دی‌اکسید در هر کیلومتر در این دوره و زمانه رنجر رپتور را در محدوده خودروهای پرمصرف و پر آلاینده قرار می‌دهد.

این پیکاپ است یا ماسل‌کار؟

اگر چشم‌بسته شما را سوار کابین رنجر رپتور (البته ردیف جلو) کنند، اصلا حس سوار شدن بر یک پیکاپ را نخواهید داشت. طراحی و چیدمان درون کابین به‌نحوی است که سرنشیان بیشتر حس سوار شدن به‌ماسل‌کارها را دارند تا پیکاپ! تریم کابین به‌رنگ مشکی بوده که در کنار جزئیات قرمزرنگ، کاملا حال و هوای خودروهای اسپرت را به‌خود گرفته است.

یک مانیتور بزرگ عمودی در مرکز داشبورد و یک صفحه‌ کیلومترشمار دیجیتال خبر از یک پیکاپ امروزی با یک دنیا امکانات می‌دهد. البته که وقتی مشتری قرار باشد بیش از ۱۰۰ هزار یورو بابت یک خودرو پرداخت کند، باید هم انتظار آپشن‌های زیاد را داشته باشد.

قیمت این پیکاپ در اروپا بسیار بالا بوده و با توجه به‌ذائقه اروپایی‌ها کمتر کسی برای خرید سراغ آن می‌رود. برای درک بهتر بالا بودن قیمت این رنجر رپتور در نمایندگی فورد قبرس شمالی باید گفت در حال حاضر فورد آمریکا در وبسایت خود قیمت پایه ورژن آمریکایی رنجر رپتور با ۴۰۵ اسب‌بخار را حدود ۵۶ هزار دلار اعلام کرده است.

نام و مدل Ford Ranger Raptor ۲۰۲۴
کشور سازنده ایالات‌متحده آمریکا
نوع پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۰ لیتری توربوشارژ
حداکثر قدرت ۲۹۲ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۴۹۱ نیوتن متر
نوع گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور متحرک چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا صد کیلومتر ۷.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
حجم مخزن سوخت ۷۹.۹ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی ۱۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
میزان تولید گاز کربن دی اکسید ۳۱۵ گرم در هر کیلومتر
قیمت ۱۰۵.۰۰۰ یورو (حدود ۵.۵۷۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان)

برای درک بهتر بالا بودن قیمت این رنجر رپتور در نمایندگی فورد قبرس شمالی باید گفت در حال حاضر فورد آمریکا در وبسایت خود قیمت پایه ورژن آمریکایی رنجر رپتور با ۴۰۵ اسب‌بخار را حدود ۵۶ هزار دلار اعلام کرده است

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 76 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 2 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.