سرمایه گذاری مستقیم بیشتر موتورسیکلت‌های تهران، آلاینده و قانون‌گریز هستند! - اینوست دایرکت

به گزارش «اخبار خودرو»،نام پایتخت با ترافیک شدید گره خورده است. ترافیکی که ساعت‌ها وقت و انرژی شهروندان را هدر می‌دهد. در این شرایط برخی افراد برای دور زدن ترافیک، از وسایل‌نقیله دیگری برای تردد استفاده می‌کنند که این روزها مهم‌ترین و پرسرعت‌ترین‌ آنها موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌ها بخش عمده خیابان‌های تهران را در دست دارند، اما مخاطرات تردد با موتورسیکلت آنقدر زیاد است که مدیران شهری به فکر چاره‌ای برای رفع این معضل افتاده‌اند. در ادامه به بیان جزییات بیشتری در این باره می‌پردازیم.

طرح خط ویژه برای موتورسیکلت‌ها از مطالعه تا اجرا
بعد از آزمون و خطای طرح‌های مختلف ازسوی مدیران برای قانونمند کردن تردد موتورسیکلت‌ها و جواب ندادن صددرصدی این طرح‌ها، مسئولان بر آن شدند به جای برگزاری طرح‌های مقطعی برخورد و انضباط‌بخشی، راه‌حل اساسی‌تری برای این معضل ریشه‌دار پیدا کنند. چندی پیش کارشناسان با الگو گرفتن از برخی شهرهای دنیا که تعداد موتورسیکلت در آنها زیاد است، پیشنهاد ایجاد مسیر ویژه تردد موتورسیکلت‌ را مطرح و اعلام کردند درحال بررسی مطالعات امکان‌سنجی آن هستند. این در حالی است که مشکلات هویتی مالکان موتورسیکلت‌ها، ساماندهی آنها را دشوار می‌کند. معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در مورد مسیر ویژه برای تردد موتورسیکلت‌سواران گفت: «نباید صورت مساله را پاک کنیم، چراکه تعداد موتورسیکلت‌ها به هر دلیلی اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی، هر روز بیشتر می‌شود.» طبق گفته مجتبی شفیعی پلیس اعلام کرده است حدود ۳ تا ۴میلیون موتورسیکلت در تهران بر اساس شماره‌گذاری‌ها فعال هستند. اما اگر حتی تعداد موتورسیکلت‌های تهران را زیر یک میلیون در نظر بگیریم، باز هم با عدد بزرگی مواجه می‌شویم که در معابر تهران تردد می‌کنند. بنابراین نمی‌توانیم این حجم انبوه موتورسیکلت‌ و راکبانشان را نادیده بگیریم و برای آنها برنامه مشخصی نداشته باشیم. او در ادامه بیان کرد: «در این طرح، به ساماندهی رفتار ترافیکی موتورسیکلت‌سواران توجه شده است. البته علاوه‌بر مباحث قانون‌گرایی که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، با موضوعاتی در مورد پلاک و هویت موتورسیکلت‌ها نیز مواجه هستیم که این مشکلات نیز باید رفع شوند. در این زمینه برای هر سازمان تکالیفی در نظر گرفته شده، البته علاوه‌بر مصوبه شورای ترافیک، در قرارگاه حمل‌ونقل نیز بر موضوع ساماندهی موتورسیکلت‌ها تاکید شده است. اکنون نیز در حال مطالعه امکان‌سنجی معابر پایتخت هستیم تا ببینیم این طرح (ایجاد خط ویژه برای تردد موتورسیکلت‌ها) در کدام قسمت شهر اجرایی شود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن، این طرح گسترش می‌یابد.»

اولویت با طرح هویت‌بخشی به موتورسیکلت‌هاست
حال با گذشت چندماه از ایده اولیه ایجاد خط‌ویژه موتورسیکلت‌سواران اما خبری از این خطوط در معابر خاص حتی به صورت پایلوت هم نیست. معاون مطالعات سازمان حمل‌ونقل و ترافیک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درمورد سرانجام مطالعات ایجاد خط ویژه برای موتورسیکلت‌ها گفت: «سال گذشته شورای ترافیک تهران مصوبه‌ای مبنی‌بر ساماندهی موتورسیکلت‌ها در شهر تهران داشت. ازآنجاکه بسیاری‌از موتورسیکلت‌های تهران آلاینده و برخی راکبان‌ نیز قانون‌گریز هستند، در این مصوبه نیز تاکید شده است موتورسیکلت‌ها باید ساماندهی شوند. در این راستا شش محور برای فراهم شدن زمینه ساماندهی موتورسیکلت‌ها تعیین و مورد تاکید قرار گرفته که مهم‌ترین عامل آن، هویت‌بخشی به موتورسیکلت‌هاست.» علی نادران با بیان اینکه گام اول در ساماندهی موتورسیکلت‌ها، مشخص بودن مالک موتور و راکب است، افزود: «طرحی در فرماندهی فراجا درحال پیگیری است که براساس آن هر موتورسیکلت باید دارای یک پلاک و متصل به موتور و راکب (پلاک ملی) باشد، یعنی پلاک قابل رهگیری بوده، اگر این مهم محقق شود، پیگیری و رصد راکب موتورسیکلت در صورت بروز تخلف امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد، می‌توان در مورد ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها نیز اقدامات بعدی را انجام داد.» به‌گفته نادران یکی از اقدامات پیشنهادی در جلسات مطرح‌شده این است در معابر و مناطقی که تردد موتورسیکلت بیش‌از حد بوده و فشار زیادی به جریان ترافیک وارد می‌شود، می‌توان خط ویژه‌ای را برای تردد موتورسیکلت‌ها ایجاد کرد؛ اما دقت داشته باشید این خط ویژه به معنای ایجاد مطلوبیت بیشتر برای استفاده از این وسیله‌نقلیه نیست، چه‌بسا این اقدام می‌تواند به معنای کاهش مطلوبیت استفاده از موتورسیکلت نیز باشد، چراکه از یک‌سو می‌توان عرض عبور را کمتر کرد تا ظرفیت عبوری کمتر داشته باشند و ازسوی‌دیگر نیز مانع از خروج موتورها از خط ویژه شویم.» وی با تاکید بر اینکه موتورسیکلت ذاتا وسیله‌نقلیه خوبی است اما به شرطی که آلایندگی کمتری داشته باشد و راکبان نیز قوانین را رعایت کنند، ادامه داد: «البته مطالعات مربوط به خط ویژه را تا زمانی که هویت‌بخشی به موتورسیکلت‌ها از سوی پلیس انجام شود، متوقف کردیم چراکه معتقدیم ایجاد خط‌ویژه برای موتورسیکلت‌ها بدون تعیین هویت‌بخشی عملا کارآیی ندارد. همچنین با توجه به اینکه موتورسیکلت‌ها قوانین را رعایت نمی‌کنند و در همه جا تردد دارند، اگر هویت آنها مشخص نشود، ایجاد مسیر تردد ویژه عملا بی معناست.»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 222 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 18 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.