سرمایه گذاری مستقیم تأثیر مایع ضدیخ نامناسب بر خودرو - اینوست دایرکت

تأثیر مایع ضدیخ نامناسب بر خودرو

استفاده از ضد یخ برای موتور ماشین لازم و ضروری بوده و باعث می‌شود دمای موتور همیشه در سطح متعادلی قرار گیرد. داشتن اطلاعات کافی در مورد این ماده و عملکردی که دارد باعث می‌شود تا بتوانید به درستی از آن استفاده کنید. تعویض این ماده در زمان مناسب، همانند تعویض روغن موتور برای سلامت ماشین اهمیت دارد. در این مطلب می‌خواهیم از اثراتی که یک ضدیخ نامناسب روی ماشین می‌گذارد، صحبت کرده و اطلاعات کاملی را در این مورد به شما ارائه دهیم.

وظیفه اصلی ضد یخ چیست؟

بسته‌بندی‌های مختلف ضد یخ با اندازه‌های ۱، ۲، ۴، ۲۰ لیتری بوده و البته گاهی نیز به صورت بشکه‌ای به فروش می‌رسند. در خودروها و موتورهای سواری و سنگین، معمولا از نوعی ضد یخ استفاده می‌شود تا جلوی یخ زدگی مایع درون موتور خودرو را بگیرد. به عنوان مثال، با استفاده از ۲ لیتر ضد یخ، می‌توان درجه حرارت آب را تا ۲۰- درجه سانتیگراد کم کرده و نقطه انجماد مایع را به شدت پایین آورد. به عبارت ساده‌تر استفاده از ضد یخ کمک می‌کند تا اگر آب قرار باشد در دمای صفر درجه سانتیگراد یخ بزند، تا ۲۰- نیز این فرایند صورت نگیرد.

از آنجایی که این محصول در داخل ماشین استفاده می‌شود، مقدار و نسبت ترکیب آن بسیار مهم بوده و باید مطمئن شوید که خاصیت اولیه خود را با گذر زمان حفظ می‌کند. به همین دلیل است که اغلب توصیه می‌شود برای استفاده از ضد یخ به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید یا از فردی که در این زمینه تجربه کافی دارد، کمک بگیرید.

عوارض استفاده از ضد یخ نامناسب

تأثیر مایع ضدیخ نامناسب بر خودرو

با وجود آنکه ضد یخ یک عضو ضروری در ماشین‌هاست، اما استفاده نامناسب یا زیاد از حد آن ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد و به مرور باعث آسیب رساندن به خودرو شود:

خوردگی قطعات فلزی

برخی از ضد یخ‌ها دارای ترکیبات اسیدی هستند. به همین دلیل استفاده از آنها ممکن است باعث خوردگی قطعات فلزی شود که در موتور خودرو قرار گرفته و در نتیجه این قسمت از خودرو دچار خرابی و آسیب شود.

افزایش کارایی خنک‌کننده

استفاده زیاد از ضد یخ منجر به افزایش کارایی سیستم خنک‌کننده شده و از طرفی می‌تواند فشاری که در سیستم خنک‌کننده وجود دارد را افزایش دهد که خرابی موتور را به دنبال خواهد داشت.

ایجاد مشکل در سیستم ترموستات

مشکل دیگری که در استفاده زیاد از ضد یخ ممکن است ایجاد شود، اثراتی است که روی ترموستات آن می‌گذارد. انتخاب نامناسب باعث می‌شود تا دمای موتور تغییر پیدا کرده و به دنبال آن موتور دچار خرابی شود.

خرابی در پمپ آب

اثر دیگری که استفاده نادرست از ضد یخ دارد، خراب شدن پمپ آن است. در این شرایط ممکن است با خرابی پمپ آب روبه‌رو شوید و مشکلاتی در سیستم خنک‌کننده نیز ایجاد شود.

آسیب به محیط زیست

یکی از اثرات بسیار بد استفاده از ضد یخ نامناسب، آسیبی است که به محیط زیست می‌رساند. اگر نوعی ضد یخ را استفاده کنید که دارای مواد شیمیایی است، آسیب‌های جدی را به محیط اطراف خود خواهید زد. البته بر اساس آزمایشات انجام شده، تمام ضد یخ‌ها به دلیل داشتن بافرها، روان‌کننده‌ها و … تا حد زیادی به محیط آسیب می‌زنند و این موضوع تنها مربوط به انواع شیمیایی آن نمی‌شود.

استفاده معقول و خرید انواع ضدیخ مناسب، برای جلوگیری از خرابی سیستم خنک کننده و حفظ کارایی موتور بسیار مهم بوده و پیشنهاد می‌شود در هنگام استفاده حتما از نظرات افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند، استفاده کرده و راهنمایی آنها را در نظر بگیرید.

از کجا بفهمیم باید ضد یخ را تعویض کنیم؟

زمان لازم برای تعویض ضد یخ کاملا مشخص بوده و هر فردی اگر تجربه کافی را در این زمینه داشته باشد، می‌تواند بفهمد چه موقع باید آن را تعویض کرده و یک ضد یخ جدید را جایگزین کند. علائم زیر به شما نشان می‌دهد که نیازمند استفاده از یک ضد یخ جدید خواهید بود:

  • بوی شیرین و منحصربه‌فردی که در کابین ماشین حس می‌شود، نشانه‌ای از کمبود ضدیخ است. برای بررسی این مورد زیر پای شاگرد در ماشین را بررسی کنید تا احیانا نشتی صورت نگرفته باشد.
  • دیدن یک لایه چرب در داخل شیشه‌های خودرو نیز می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ضد یخ باشد که البته در اغلب مواقع با کثیفی شیشه‌ها اشتباه گرفته می‌شود. برای بررسی این موضوع شیشه را تمیز کنید و اگر ایراد از ضد یخ باشد، احتمالا به سرعت دوباره لایه چربی داخل شیشه خودرو دیده خواهد شد.
  • کمبود ضدیخ معمولا باعث عملکرد ضعیف بخاری هم می‌شود. در این شرایط باید قبل از بررسی ترموستات، اطمینان حاصل کنید که سطح ضدیخ کافی و بدون نشتی است.
  • برخی از خودروها دارای چراغ هشدار هستند که در صورت کمبود یا خرابی ضدیخ، روشن می‌شود. اما این ویژگی در تمامی خودروها وجود ندارد.
  • در برخی از خودروهای جدید تولید شده، قابلیت خاموش شدن اتوماتیک موتور در صورت دمای بالا به علت کمبود ضدیخ، وجود دارد. این ویژگی به محافظت از موتور در برابر آسیب ناشی از گرمای زیاد کمک می‌کند.
  • سطح پایین ضدیخ باعث افزایش سوخت مصرفی خودرو هم می‌شود. در دمای مناسب، سوخت به طور مؤثری مصرف می‌شود، اما در صورت کمبود ضدیخ، سوخت بیش از حد مصرف خواهد شد.

خرید بهترین ضدیخ و تاثیر آن روی طول عمر موتور ماشین

تأثیر مایع ضدیخ نامناسب بر خودرو

استفاده از ضد یخ در روزهای سرد سال به خصوص در مناطقی که سردتر هستند، بسیار مهم است. این کار باعث جلوگیری از یخ زدگی در سیستم خنک کننده و موتور خودرو شده و باعث می‌شود تا تنظیم دمای آن به هم نخورد. بنابراین خودرو با مشکلاتی مانند یخ زدگی روبه‌رو نشده و طول عمر آن نیز بیشتر خواهد شد. در این مطلب کلیه اطلاعاتی که در مورد استفاده از ضد یخ به آنها نیاز دارید را بررسی کردیم. اکنون می‌دانید که چه زمانی باید به دنبال تعویض این ماده در ماشین خود باشید و استفاده از یک برند ضد یخ نامناسب چه آسیب‌های جدی را به ماشین شما وارد خواهد کرد. بنابراین حال می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین همچون اسنپ شاپ، ضد یخ مناسب خود را خریداری کنید. اگر شما هم تجربه خاصی را در زمینه استفاده از انواع ضد یخ‌ها داشته‌اید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 94 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 24 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.