سرمایه گذاری مستقیم حمل بار غیرمجاز سبب بروز حوادث جبران‌ناپذیر می‌شود - اینوست دایرکت

گشت‌های کنترل نظارت سازمان بار در معیت عوامل پلیس‌راه

چندی پیش رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان اصفهان، رعایت نکردن اصول و قوانین حمل بار و مسافر را یکی از عوامل مهم در بروز حوادث رانندگی دانست و گفت: حمل بار یا مسافر از اقداماتی هستند که هر راننده در طول رانندگی ممکن است انجام دهد، از این رو رعایت آداب و قوانین در این حوزه می‌تواند از حوادث احتمالی مرتبط با آن جلوگیری کند.

سرهنگ محمدرضا محمدی ادامه داد: در قانون ضمن اشاره به مواردی مانند میزان استاندارد بار قابل حمل یا نوع آن، نحوه جاسازی بار، مکان سوار یا پیاده کردن مسافر، ظرفیت مجاز حمل بار تجاری یا هر نوع باری با وسایل نقلیه عمومی و حمل مسافر که موجب آزار سرنشینان و مسافران می‌شود، غیرمجاز شمرده شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان تصریح کرد: برابر قانون، داشتن بارنامه یا صورت وضعیت مسافری، برای وسایل نقلیه باری یا حمل مسافر ضروری است، نوع و میزان بار یا تعداد مسافر نیز باید با مشخصات بارنامه یا صورت وضعیت حمل مسافری مطابقت داشته باشد.

وی بیان کرد: بار غیرمجاز و بیش‌از حد معمول، باعث از دست رفتن کنترل خودرو هنگام سرعت شده و ممکن است باعث بروز حوادث جبران ناپذیری شود، بنابراین لازم است رانندگان متناسب با ظرفیت خودرو و با رعایت اصول صحیح بارگیری اقدام به بار زدن کالا داخل خودرو کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان نیز در این باره گفت: گشت‌های کنترل نظارت سازمان بار در معیت عوامل پلیس راه؛ صبح، ظهر، عصر و نیمه‌شب وضعیت تردد ناوگان بار در شهر را کنترل می‌کنند.

سیدعلی عبداللهی با اشاره به طرح سازمان بار با عنوان «محدودیت مکانی و زمانی ناوگان بار» افزود: این طرح تردد ناوگان را برای زمان و مکان خاصی از روز مجاز دانسته است؛ ناوگان حمل بار فقط در این زمان و مکان مجاز به تردد هستند در غیر این صورت با اعمال قانون و ثبت تخلف روبه‌رو می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان با بیان اینکه درحال‌حاضر تمرکز اصلی بر ناوگان باری بالای ۱۰تن است، تصریح کرد: ناوگان حمل خاک و نخاله باید پوشش مناسب برای بار داشته باشد و بارها بیرون ریخته نشود، همچنین آلودگی بصری و محیط‌زیستی برای شهر و شهروندان ایجاد نکند.

وی ادامه داد: برای ناوگان حمل بتن به‌ویژه میکسرها و پمپ‌های بتنی، نداشتن بار اضافه اهمیت ویژه‌ای دارد که به‌صورت ظاهری بررسی می‌شود، همچنین تناژ نباید از حدود مقرر در کارت و ظرفیت مجاز خودرو فراتر رود در غیر این صورت اعمال قانون و به پارکینگ هدایت می‌شود.

عبداللهی با اشاره به اینکه تخلفات ناوگان حمل مصالح ساختمانی بسیار رایج است، تصریح کرد: نکات مربوطه ازجمله بیرون‌زدگی بار، مهار بار، اطلاع‌رسانی بار، حفظ فاصله مجاز از خودروهای عقب و جلو و نقاط کور، بستن بار بدون بیرون‌زدگی از لحاظ طول، عرض و ارتفاع که خطری برای خودروهای سواری اطراف ناوگان باری ایجاد نکند، ازجمله مواردی هستند که در کلاس‌های آموزشی برای رانندگان بیان شده است و باید رعایت شود.

از خودرو سواری برای انتقال بار استفاده نکنید!

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس تهران نیز از برخورد با حمل بار نامتعارف با ظرفیت خودرو در معابر خبر داد. سرهنگ علی همه‌خانی با بیان اینکه وسایل نقلیه هرکدام ظرفیت و کارکرد معینی دارند، گفت: استفاده بیش‌از حد مجاز از ظرفیت این وسایل و نیز استفاده از آنان در کارکردهای دیگر علاوه‌بر اینکه به وسیله‌نقلیه آسیب می‌زند، احتمال وقوع تصادفات و کاهش ایمنی دیگر کاربران ترافیک را نیز افزایش می‌دهد و از این رو پلیس با آن برخورد خواهد کرد.

وی درباره مواردی که پلیس راهور با آن برخورد می‌کند، گفت: به‌عنوان‌مثال سوار کردن بیش‌از حد مجاز مسافر در خودرو، حمل بار با خودرو سواری، حمل بیش‌از ظرفیت و حجم بار با وانت بار یا کامیون، حمل بیش‌از ظرفیت بار با موتورسیکلت و … ازجمله این موارد است. همه‌خانی ادامه داد: در همین راستا نیز چندی پیش ماموران پلیس در محدوده بزرگراه شهید بابایی متوجه تردد یک دستگاه سواری پژو با بار غیرمتعارف و بیش‌از حد روی سقف و صندوق عقب آن شدند که بلافاصله نسبت‌به متوقف کردن این خودرو اقدام شد.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس تهران با بیان اینکه این خودرو تخلفات دیگری هم داشت و در نهایت به پارکینگ منتقل شد، اظهار کرد: بار این خودرو یک دست مبلمان بود، طبیعتا حمل مبلمان باید با وانت بار انجام شود، خودرو سواری وسیله مناسبی برای انتقال آن نیست. علاوه‌بر اینکه این اقدام به خودرو سواری خسارت می‌زند و دید راننده را نیز کاهش می‌دهد، تصور کنید در آن سرعت بزرگراه ناگهان یکی از مبل‌ها از روی سقف رها شده و به کف مسیر می‌افتاد، آن وقت ممکن است حوادث خطرناک و غیرقابل جبرانی رخ دهد.

وی در پایان از رانندگان نیز خواست که حتما به ظرفیت و نوع وسیله نقلیه خود در حمل بار توجه کرده و به‌هیچ عنوان از وسیله نقلیه سواری برای حمل و انتقال بار استفاده نکنند، چراکه در صورت بروز خطر و حوادث، مسئولیت با راننده خاطی خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 91 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 12 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.