سرمایه گذاری مستقیم درآمد یک تریدر معمولی حدودا چقدر است؟ - اینوست دایرکت

یکی از سوالات پرتکرار افرادی که تازه وارد حوزه رمز ارزها شده‌اند این است که درآمد یک تریدر معمولی حدودا چقدر است. شما قطعا نمی‌توانید پاسخ ثابت و یکسانی برای این سوال پیدا کنید، اما ما در این مطلب با مقایسه درآمد مشاغل مختلف، به بررسی و پاسخ به این سوال می‌پردازیم.

ترید ارزهای دیجیتال چقدر درآمد دارد؟

هر شغلی یک محدوده درآمدی خاص دارد. علاوه بر این، درآمد مشاغل یکسان در کشورهای مختلف نیز متفاوت است. مثلا درآمد مشاغل مختلف در ایران (به استناد جاب ویژن) و آمریکا را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

شغل ایران ۱۴۰۱ در ماه آمریکا ۲۰۲۲ در ماه
کارشناس دیجیتال مارکتینگ و سئو بین ۵ تا ۱۳ میلیون تومان متوسط ۴,۶۱۵ دلار
کارشناس تولید محتوا و نویسندگی بین ۴ تا ۱۰٫۸ میلیون تومان متوسط ۳,۶۸۰ دلار
کارشناس طراح گرافیک بین ۷٫۷ تا ۲۰ میلیون تومان متوسط ۵,۰۰۰ دلار
برنامه نویسی موبایل – سطح mid-level ۷٫۵ تا ۲۵ میلیون تومان متوسط ۸ هزار دلار
تریدر – سطح mid-level بین ۸ تا ۱۲ میلیون تومان متوسط ۶٫۵ هزار دلار

در خصوص تریدری، یک تفاوت بزرگ بین این شغل با دیگر مشاغل روتین وجود دارد و آن هم امکان خویش فرمایی و گستردگی بازارهای آن و همچنین انعطاف ساعات کاری است. مثلا شما به‌عنوان پرستار می‌توانید هم برای یک بیمارستان و هم به‌صورت شخصی و خصوصی برای نیازمندان مختلف کار کنید، اما کارفرما کسی است که ساعات کاری و حقوق و دستمزد شما را تعیین می‌کند. علاوه بر این، با زندگی در ایران، امکان دورکاری و دسترسی به بازارهای جهانی برای این شغل وجود ندارد.

برای دیگر مشاغل نظیر برنامه‌نویسی با اینکه امکان دورکاری و دسترسی به بازارهای مختلف و جهانی وجود دارد، اما بازهم شما نیازمند کار با کارفرما هستید و باید در تاریخ مشخص کار را تحویل دهید. اما تریدری شغلی است که بدون استخدام شدن در یک شرکت نیز می‌توان وارد بازارهای داخلی و خارجی شد و از آن کسب درآمد کرد.

با این حال، نکته مهم در خصوص درامد روزانه یک تریدر این است که هیچ محدودیتی برای سودآوری و ضرردهی در آن وجود ندارد. بر اساس آمارها، حدود ۹۰ درصد معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال تمام پول خود را از دست می‌دهند، ۵ درصد در نقطه سربه‌سری قرار می‌گیرند و تنها ۵ درصد سودآوری دارند. برای این ۵ درصد نیز کل موفقیت‌‌شان به درک بازارها، دانش، داشتن قوانین و استراتژی‌های معاملاتی مشخص بستگی دارد. به همین خاطر، برای درک بهتر، ما تریدرها را بر اساس سودآوری به چند دسته تقسیم می‌کنیم:

  • تازه‌واردان (دارای تجربه زیر ۱ سال): این دسته از تریدرها تجربه زیادی از نحوه کار بازارهای رمز ارزی ندارند. اکثر تازه‌واردان در معاملات خود یا ضرر می‌کنند یا در نقطه سربه‌سری قرار می‌گیرند. حالا برخی (حدود همان ۵ درصد یا کمتر) از این دسته، اگر استراتژی‌های معاملاتی درست داشته باشند، می‌توانند بسته به رمز ارز و شرایط بازار، بین ۵۰ تا ۵۰۰ دلار در روز درآمد داشته باشند. البته در این بین افرادی هم هستند که به‌خاطر ریسک کردن و مثلا سرمایه گذاری در میم کوین‌ها به سودآوری هنگفت می‌رسند. این کار هیچ ارتباطی با مفهوم تریدینگ که راجع‌به آن صحبت می‌کنیم ندارد و صرفا سوداگری پررسیک در این بازار محسوب می‌شود.
  • متوسط‌ها (بین ۱ تا ۳ سال تجربه): این دسته از افراد درک و تجربه بیشتری از روندهای حرکتی در بازار کریپتو دارند. تریدرهای متوسط با سرمایه اولیه بیشتر و درک عمیق‌تر در بازار، می‌توانند سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد سرمایه اولیه خود سودآوری داشته باشند. بر اساس گزارش‌ها، ۵۰۰ تا ۵,۰۰۰ دلار درآمد روزانه برای تریدرهای متوسط در بازار پرنوسان کریپتو اتفاق عجیبی نیست. با این حال، این ارقام با میزان دانش و استراتژی‌های معاملاتی، مدیریت ریسک، دنبال کردن دائمی اخبار و.. رابطه بسیار نزدیکی دارند.
  • حرفه‌ای‌ها (بالای ۳ سال تجربه): سوای دانش و تجربه، میزان درآمد حرفه‌ای‌های حوزه کریپتو به میزان زمانی که روی بازارهای آن صرف می‌کنند بستگی دارد. برخی از افراد، ترید را به‌عنوان یک شغل تمام وقت در نظر گرفته و کل روز خود را به تحلیل بازارها مشغولند. بر اساس آمارهای وبسایت Global Cup Trading که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این دسته از معامله‌گران می‌توانند بالای ۶۰۰ درصد هم سودآوری داشته باشند.

اکثر تریدرهای تازه‌کار رویای کسب ثروت یک‌شبه را در ذهنشان می‌پرورانند. همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید، به گزارش Global Cup Trading، بهترین تریدر ارز دیجیتال توانسته طی یک سال، ۶۴۱ درصد سودآوری خالص داشته باشد. متوسط سودآوری افراد نیز حدود ۱۵۰ درصد بین سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بوده است.

البته با وجودی که برخی از تریدرها دارای سودآوری سالانه ۱,۰۰۰ درصدی هم بوده‌اند، اما نکته مهم این است که حفظ این میزان سوداوری و دائمی کردن آن کار بسیار دشواری است، چون شما حقوق بگیر یک کارفرما نستید و همه چیز به خودتان بستگی دارد. روزهایی که ممکن است کاری خارج از منزل یا محیط کارتان داشته باشید یا به دلیل بیماری نتوانید بازارها را رصد کنید نیز در نظر بگیرید.

با این وجود، بر اساس آمارها، به‌طور متوسط یک تریدر معمولی می‌تواند بین ۵۰ تا ۲۰۰ درصد سودآوری در سال داشته باشد. اما سوال اینجاست که مثلا ۱۰۰ یا ۲۰۰ درصد سودآوری کم است یا زیاد؟ برای پاسخ به این سوال باید سرمایه اولیه را در نظر بگیرید. مثلا اگر شما ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه داشته باشید، ۲۰۰ درصد سودآوری معادل ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد. اگر ۱۰ میلیون تومان سرمایه اولیه داشته باشید، این ۲۰۰ درصد به ۲۰ میلیون تومان سودآوری شما را خواهد رساند.

با این حال، همیشه به تریدرهای تازه‌وارد توصیه می‌شود که بیشتر از ۵ درصد از سرمایه خود را وارد ترید نکنند. مثلا اگر ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه دارید، بهتر است با ۵ میلیون تومان کار را شروع کنید و به مرور با کسب تجربه و تبدیل شدن به یک ترید متوسط، این مقدار را افزایش دهید. علت آن است که معمولا ۹۰ درصد تریدرها با شکست مواجه شده و سرمایه اولیه خود را از دست می‌دهند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 97 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 25 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.