سرمایه گذاری مستقیم سرمایه‌گذاری جدید روی «NIO» - اینوست دایرکت

این رویداد سبب جلب‌توجه ثروتمندان عرب شد تا درنهایت مبلغ ۲.۲ میلیارد دلار را در این برند نوپای چینی سرمایه‌گذاری کنند. ورود سرمایه به‌نیو در کنار معرفی فناوری جدیدش سبب شد ارزش سهام این برند رشد قابل ‌توجهی را تجربه کند.

رقیبی برای تسلا

هلدینگ سرمایه‌های دولتی ابوظبی، «CYVN» قصد دارد سهم خود در رقیب نیو، تسلا را نیز تا ۲۰ درصد افزایش دهد. اما فعلا با خرید ۲۹۴ میلیون سهم تازه‌واردشده نیو به‌مبلغ ۲.۲ میلیارد دلار، دست خود را بر سر این برند چینی کشیده است. البته این نخستین‌بار نیست که CYVN روی نیو سرمایه‌گذاری می‌کند؛ چند ماه پیش و در ماه جولای، عرب‌ها مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار را به نیو اختصاص دادند که ۷۳۸.۵ میلیون‌دلار آن به‌صورت مستقیم و هدفمند روی آن خرج شد و ۳۵۰ میلیون دلار هم به‌خرید سهام هلدینگ تنسنت اختصاص یافت. حالا CYVN می‌تواند دو نفر از مدیران نیو را انتخاب کند.

فناوری‌های نیمه‌جامد

ویلیام لی به‌واسطه پیمایش مسافتی یک هزار کیلومتری با سدان نیو ET۷ در جریان یک پخش زنده، توان باتری نیمه‌جامد خود را به‌رخ رقیبان کشید. این باتری ۱۵۰ کیلووات-ساعتی در زمان پایان آزمایش که ۱۲.۵ ساعت به‌درازا کشید، هنوز ۳ درصد شارژ داشته است.

بنابراین چینی‌ها با استفاده از این فناوری تازه موفق شدند به‌بیشترین گستره مسافت قابل ‌پیمایش برای یک خودرو تولید انبوه دست پیدا کنند. بر اساس اعلام نیو، مشتریان این برند فارغ از مدل خودرو خود می‌توانند با مراجعه به‌ایستگاه‌های تعویض باتری این شرکت، اقدام به‌نصب باتری نیمه‌جامد کنند. در جریان رویداد زنده یادشده، لی اعلام کرد نیو قصد دارد از پرچمدار جدید خود با نام ET۹ پرده‌برداری کند.

روی‌هم ‌رفته به‌لطف این رخداد، خرید سهام این شرکت توسط هلدینگ عرب و معرفی فناوری تازه، ارزش سهام این شرکت چینی با ۴.۶ درصد رشد مواجه شد. در سوی دیگر داستان، رقیب هم‌وطن این شرکت، «ژپنگ»، برای تنگ کردن عرصه رقابت بر نیو اعلام کرد شاسی‌بلند G۶ کراس‌اوورش با تخفیف یک‌هزار و ۴۰۰ دلاری عرضه می‌شود.

همکاری با چانگان

نیو (Nio) و چانگان، دو خودروساز چینی از همکاری خود برای توسعه‌ خودروهای الکتریکی با قابلیت تعویض باتری خبر دادند. نیو که اخیرا با ضرردهی دست‌وپنجه نرم می‌کند، امیدوار است این قرارداد به‌کاهش هزینه‌ها و در نهایت بهبود سودآوری‌اش منجر شود. به‌گزارش «رویترز» در قالب این مشارکت، نیو و شرکت دولتی چانگان در ساخت و اشتراک‌گذاری ایستگاه‌های تعویض باتری و نیز استانداردسازی باتری‌ها با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

به‌لطف امکان تعویض باتری، رانندگان دیگر به‌اتصال خودرو به‌شارژر نیازی ندارند و به‌سرعت بسته‌های باتری‌ خالی‌شده را با بسته‌های کاملا شارژشده جایگزین می‌کنند.

همچنین، فشار روی شبکه‌ انتقال نیرو در زمان‌های اوج مصرف کاهش می‌یابد و وقت راننده‌ها در انتظار برای شارژ باتری خودروهای خود تلف نمی‌شود. با ‌این‌ همه، بیشتر خودروسازان مراکز تعویض باتری را بسیار پرهزینه می‌دانند و درعوض، سعی می‌کنند با ارائه‌ ایستگاه‌های شارژ سریع و ساخت خودروهای هیبرید، از اضطراب مشتریان درباره‌ دامنه‌ عملکردی این خودروها با یک بار شارژ بکاهند.

برخی دیگر معتقدند تا زمان استانداردسازی باتری‌ها، این گزینه شدنی نیست. نیو در زمره‌ معدود شرکت‌های سرمایه‌گذار در فناوری تعویض باتری قرار می‌گیرد. تا ۳۰ آبان، تعداد ایستگاه‌های تعویض باتری نیو به‌بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه در سراسر چین می‌رسید. این شرکت برای دو برابر کردن این مقدار تا پایان امسال برنامه‌ریزی می‌کند. نیو نیز حدود یک‌میلیون ایستگاه‌ شارژ معمولی در این کشور دارد.

نکته‌ مهم دیگر هم‌زمانی همکاری مذکور با تعدیل نیرو و به‌تعویق انداختن سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت نیو با هدف کاهش هزینه‌ها در بحبوحه‌ افزایش رقابت‌ها در بازار خودروهای برقی چین است. این رقابت زمانی شروع شد که شرکت آمریکایی تسلا اوایل امسال جنگ قیمتی خود را آغاز کرد. در ۹ ماهه‌ نخست سال ۲۰۲۳، نیو با فروش تقریبا ۱۱۰ هزار خودرو در رتبه‌ هشتم فروش خودروهای برقی در چین قرار گرفت.

چانگان در همین مدت پس از فروش بیش از ۱۲۳ هزار دستگاه، توانست به‌جایگاه هفتم این فهرست برسد. این دو امیدوارند ثمره‌ این همکاری، به‌دست ‌آوردن سهم بیشتری از بازار روبه‌رشد خودروهای برقی چین باشد.

چالش‌های اروپایی

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۱۳ سپتامبر تحقیقاتی را درباره اعمال تعرفه‌های تنبیهی برای حمایت از تولیدکنندگان اتحادیه‌اروپا در برابر واردات ارزان‌تر خودروهای الکتریکی چینی آغاز کرد که گفته می‌شود از یارانه‌های دولتی بهره می‌برند که به‌احتمال زیاد به NIO اشاره دارد.

اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در سخنرانی سالانه خود در پارلمان اتحادیه اروپا گفت: «بازارهای جهانی هم‌اکنون پر از خودروهای برقی ارزان‌قیمت شده است. قیمت این خودروها با یارانه‌های دولتی به‌طور مصنوعی پایین نگه داشته می‌شود.»

کمیسیون در طول تحقیقات ۱۳ ماهه خود فرصت دارد تا ارزیابی کند که آیا تعرفه‌های بالاتر از نرخ استاندارد ۱۰ درصد اتحادیه اروپا، روی خودروها اعمال می‌شود یا خیر. تنش‌های سیاسی و تجاری بین چین و اتحادیه‌اروپا اخیرا افزایش یافته است و بسیاری از اعضای اتحادیه‌اروپا در تلاش هستند تا اتکای خود را به‌اقتصاد شماره دو جهان کاهش دهند.

بر این اساس بنیانگذار شرکت نیو در ماه آوریل هشدار داد که سازندگان خودروهای برقی چینی باید برای احتمال اعمال سیاست‌های حمایت‌گرایانه از سوی دولت‌های خارجی آماده باشند. او تخمین زد که شرکتش و همتایان چینی به‌لطف تسلط چین بر زنجیره تامین و مواد خام تا ۲۰ درصد مزیت هزینه نسبت به‌رقبایی مانند تسلا دارند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 71 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 31 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.