سرمایه گذاری مستقیم علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین چیست؟ - اینوست دایرکت

یکی از مهمترین قطعات سیستم خنک کننده خودرو، سنسور دمای آب است که عملکرد آن، تاثیر مستقیمی در بازدهی و حیات خودرو دارد. در صورتی که این قطعه دچار آسیب دیدگی شود، امکان کاهش دمای موتور وجود نداشته و خسارات زیادی به خودرو وارد می شود. ما در این مقاله به معرفی سنسور دمای آب پرداخته و نشانه های خرابی آن را برای شما بیان خواهیم کرد؛ اما به طور کلی علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین شامل موارد زیر می باشند:

روشن نشدن فن، بد کار کردن موتور، فعال شدن چراغ چک، افزایش مصرف سوخت، عملکرد مداوم فن رادیات، خروج دود مشکی از اگزوز، افزایش آلایندگی خودرو.

علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین چیست؟

علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین چیست؟

سنسور دمای آب چیست؟

سنسور دمای آب یا فشنگی آب خودرو، قطعه ای است که در مسیر مایع خنک کننده آب رادیاتور تعبیه شده و دمای آب را به صورت لحظه ای بررسی می کند. به بیانی دیگر، این سنسور دمای آب خودرو را مورد سنجش قرار داده و این اطلاعات را به ECU یا همان کامپیوتر خودرو ارسال می کند. ECU این داده ها را پردازش کرده و بر اساس آن، میزان دور فن را مشخص خواهد کرد. علاوه بر این، ECU مقدار سردی یا گرمی موتور را سنجیده و طبق آن، مقدار سوختی که سوزن انژکتور پخش می کند را مشخص خواهد کرد. معمولا در اکثر خودروها، مکان قرارگیری سنسور دمای آب، روی محفظه ترموستات می باشد.

هنگامی که دمای موتور خودرو افزایش یافته یا به اصطلاح موتور داغ می کند، سنسور دمای آب عملکرد خود را شروع کرده و طبق مراحل گفته شده، باعث کاهش دور موتور خواهد شد. این کار تا زمانی که دمای موتور به حد استاندارد برسد، ادامه خواهد داشت. لازم است بدانید در بعضی از خودروها، سنسور دمای آب می تواند فن های سیستم خنک کننده را فعال کند. با توجه به اهمیت عملکرد این سنسور، بهتر است هنگام خرید این قطعه مانند خرید لنت ترمز، نشانه های ظاهری آن را بررسی کنید؛ در این صورت سنسور دمای با کیفیتی تهیه کرده و از آسیب دیدن خودرو جلوگیری خواهید کرد.

علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین چیست؟

خرابی سنسور دمای آب، جوش آوردن خودرو

وظایف سنسور دمای آب چیست؟

علاوه بر اندازه گیری میزان دمای مایع خنک کننده، این سنسور وظایف دیگری بر عهده دارد. هنگامی که سنسور نتواند این وظایف را به درستی انجام دهد، علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین بروز داده می شوند. وظایف سنسور دمای آب عبارتند از:

  • مشخص کردن زمان فعالیت فن های خنک کننده (فعالیت تند، کند و خاموش شدن فن)
  • ارسال اطلاعات دمای آب به ECU برای فعال شدن حالت ساسات
  • تنظیم و بررسی مقدار حرارت موتور برای غلظت مورد نیاز ترکیب سوخت و هوا
  • کنترل کمپرسور کولر در حالتی که دمای موتور بیش از حد مجاز افزایش یافته باشد
  • نشان دهنده آمپر آب در پشت آمپر

علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین چیست؟

هنگامی که سنسور دمای آب به درستی عمل نکند، نشانه هایی به وجود می آیند؛ راننده با توجه به این نشانه ها، علت مشکل را یافته و از خسارات دیگر، جلوگیری خواهد کرد. علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین شامل موارد زیر می باشند:

  • هنگامی که موتور بیش از اندازه گرم شده، فن فعال نمی شود.
  • زمانی که موتور سرد است و استارت میزنید، موتور به درستی کار نمی کند.
  • در استارت سرد، حالت ساسات به وجود نمی آید.
  • موتور در حالت درجا، دچار لرزش می شود.
  • روشن شدن فن هنگامی که موتور سرد است، یکی دیگر از علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین است.
  • میزان سوخت مصرفی خودرو، افزایش می یابد.
  • موتور خودرو قدرت قبل را ندارد.
  • چراغ چک ماشین فعال می شود.
  • موتور داغ کرده و فن به موقع فعال نمی شود.
  • فن رادیات بدون استراحت کار می کند.
  • هنگام استارت اولیه یا زمان گرم شدن موتور، دود سیاه از اگزوز خارج می شود.
  • در اگزوز حالتی به نام Back Fire به وجود می آید.
  • میزان آلایندگی خودرو بیشتر می شود.

برخی ویژگی های سنسور دمای آب مانند لنت جلو ۲۰۶ تیپ ۵ یا لنت جلوی خودروهای دیگر است؛ تعویض سنسور دمای آب مانند لنت ترمز، به تنهایی هزینه زیادی در بر نخواهد داشت؛ اما هنگامی سنسور آسیب دیده به سرعت تعویض نشود، باعث صدمه دیدن دیگر اجزای خودرو خواهد شد. به همین دلیل لازم است روش های مراقبتی از این قطعه پرکاربرد را به خوبی انجام دهید تا نیاز به تعمیر قطعات زیادی نداشته باشید. روش های مراقبتی از سنسور دمای آب عبارتند از:

  • رادیاتور و موتور خودرو را به صورت مداوم هواگیری کنید.
  • سرویس خودرو را به صورت دوره ای انجام داده و برای بررسی مشکلات آن، از دستگاه دیاگ کمک بگیرید.
  • مراقبت های لازم را انجام دهید تا خودرو جوش نیاورد.
  • در فصل های سرد سال، از ضد یخ مرغوب و با کیفیت استفاده کنید.

علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین چیست؟

بالا رفتن آمپر، نشانه خرابی سنسور دمای آب

عیب یابی سنسور دمای آب را چگونه انجام دهیم؟

در صورتی که علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین را مشاهده کردید، با دو روش می توانید این قطعه را عیب یابی کنید. نکته قابل توجه این است که برخی علائم خرابی سنسور دمای آب با سنسور اکسیژن شبیه به هم هستند؛ برای تشخیص درست این تفاوت، باید به یک تعمیرگاه مجهز مراجعه کرده و با کمک دستگاه دیاگ، علت واقعی مشکل را مشخص کنید. تست سلامت سنسور دمای آب به دو صورت زیر قابل اجرا خواهد بود:

عیب یابی با دستگاه دیاگ

یکی از علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین این است که دمای آب پایین تر از حد استاندارد نشان داده می شود. برای مثال در قسمت پارامترها، دمای منفی ۴۰ درجه را مشاهده خواهید کرد. به همین دلیل پیش از تست سنسور با دستگاه دیاگ، باید این خطا را پاک کنید. پس از عیب یابی سنسور، به قسمت پارامترها مراجعه کرده و دمای آب را در حالت فعال بودن موتور، بررسی کنید.

عیب یابی سنسور دمای آب ماشین با دستگاه مولتی متر (روش اهمی)

ابتدا کلید مولتی متر را روی اهم قرار دهید؛ سپس سیم های قرمز و مشکی را در جای خود قرار داده و سر سیم ها را به دو پایه سنسور متصل کنید. در دماهای متفاوت، مقاومت سنسور را یادداشت کرده و بررسی کنید؛ در صورت اختلاف زیاد بین اعداد، تغییر نکردن مقاومت سنسور در دماهای مختلف یا صفر بودن مقاومت، سنسور دمای آب آسیب دیده و نیاز به تعویض خواهد داشت.

خرید سنسور دمای آب از یدک پارت

مجموعه یدک پارت یکی از کاملترین و معتبرترین فروشگاه های لوازم یدکی است. در این مجموعه لوازم یدکی انواع خودرو از برندهای معتبر داخلی و خارجی تامین شده و با مناسب ترین قیمت به مشتریان عرضه می شوند. کافی است برای اطلاع از قیمت لنت عقب تیبا ۲، سنسور دمای آب و دیگر محصولات خودروهای مختلف، به سایت یدک پارت مراجعه کنید. لازم به ذکر است تمامی محصولات یدک پارت، از گارانتی، ضمانت کیفیت و خدمات پس از فروش برخوردار می باشند.

علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین چیست؟

سوالات متداول

ارتباط بین خرابی سنسور دمای آب و کمتر گاز خوردن ماشین چیست؟

سنسور اطلاعات غلط در مورد سردی و گرمی پیشرانه به ECU ارسال کرده و ECU مخلوط سوخت و هوا را دقیق تنظیم نمی کند.

عیب ظاهری سنسور دمای آب آسیب دیده، چگونه است؟

کانکتورها و پین های شکسته نشان دهنده خرابی سنسور هستند.

علائم مشترک خرابی سنسور دمای آب و سنسور اکسیژن چیست؟

لرزش موتور، کاهش شتاب خودرو و افزایش میزان مصرف

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 15 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.