سرمایه گذاری مستقیم قیمت‌ آزاد خودرو در ماه‌های پایانی سال به نرخ رسمی آن نزدیک می‌شود؟ - اینوست دایرکت

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «با برنامه‌های اجراشده در وزارت صمت عملا از تلاطمات بازار خودرو مشابه آن‌چه در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، عبور کرده‌ایم و هم‌زمانی افزایش تولید و عرضه و تداوم جریان واردات خودرو سبب می‌شود بازار به‌سمت رقابتی شدن پیش برود و در ماه‌های پایانی سال شاهد نزدیک شدن بهای آزاد خودرو به‌قیمت‌ رسمی و کارخانه‌ای آن باشیم.»

عبدالله توکلی لاهیجانی عصر ۱۱ دی در مصاحبه‌ای با رسانه ملی گفت: «با حذف تلاطم‌ها و کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو مواجهیم؛ به‌صورتی که به‌طور متوسط قیمت بازار خودروهای تولید داخل از ابتدای سال جاری، حدود ۱۶ درصد و نرخ خودروهای مونتاژی حدود ۲۷ درصد کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید و عرضه و همچنین تداوم جریان واردات خودرو، عملا بازار به‌سمت رقابتی شدن پیش برود و در ماه‌های پایانی سال شاهد نزدیک شدن بهای آزاد خودرو به‌قیمت‌ کارخانه‌ای آن باشیم.»

وی همچنین تاکید کرد که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، حدود ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و اکنون تیراژ تولید از مرز یک میلیون دستگاه گذشته است.

مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت با بیان این‌که دو عارضه مزمنی که در بازار خودرو کشور طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود، یعنی کاهش تولید خودروسازان به‌زیر یک‌میلیون دستگاه همراه با تولید خودروهای ناقص و همچنین تلاطم بازار خودرو براساس برنامه‌های اجراشده مدیریت شده است، تصریح کرد: «در تولید داخل امسال هم مانند سال گذشته رشد تولید خودرو را به‌شکل کامل تجربه خواهیم کرد.»

از طرفی درحالی خودروهای وارداتی به‌شکل نه‌چندان گسترده به‌مردم تحویل داده می‌شود که این مدل خودروها هر روز با التهاب‌ قیمت بیشتری مواجه می‌شوند و هر کس رقم‌ متفاوتی را برای این مدل خودروها که البته هنوز راهی بازار نشده‌اند، اعلام می‌کند.

درحال حاضر حدود ۲۲ هزار نفر در سامانه فروش خودرو وارداتی همچنان به‌عنوان متقاضی خرید این خودروها حضور دارند. البته حدود ۷ هزار و ۵۰۰ متقاضی نیز به‌صورت قطعی خودرو وارداتی خود را از طریق سامانه انتخاب کرده‌اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت دراین‌باره می‌گوید: «تاکنون بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو از برندهای مختلف در سامانه مذکور عرضه شده است. این درحالی است که درمجموع بیش از ۸ هزار دستگاه خودرو وارد بنادر کشور شده است که از این تعداد حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو نیز از گمرکات مختلف ترخیص شده است.»

براساس گفته‌های این مقام مسئول درحال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شده و حدود نیمی از این خودروها اصطلاحا پلاک‌شده است؛ اما از آن طرف مشتریان انگشت‌شماری به‌خودروهای خود رسیده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش گمرک ایران، آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در ۹ ماهه سال جاری ذیل ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به‌تعداد ۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه و به‌ارزش ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار بوده است. این درحالی است که در ۹ ماهه سال گذشته تعداد ۲۴۷ دستگاه خودرو سواری به‌ارزش ۷ میلیون و ۵۱۳ هزار دلار وارد کشور شده بود.

در این میان برخی کارشناسان معتقدند درحال حاضر بازار خودرو نوسان‌های سال‌های گذشته را ندارد و در رکود به‌سر می‌برد و به‌نظر می‌رسد این وضع، تا پایان سال ادامه‌دار باشد؛ یعنی تغییر خاصی در بازار رخ نخواهد داد. به‌اعتقاد این کارشناسان، اتفاقی که می‌تواند بازار خودرو را تا پایان امسال دچار تحول کند و بر قیمت خودرو اثر بگذارد، واردات تعداد زیادی خودرو خارجی به‌کشور است.

افزایش قیمت ۲۰ میلیون‌تومانی دنا پلاس اتومات

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۸۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۵ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۶ میلیون‌تومان و ساینا S اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۴۵۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومان بودیم. جایی که قیمت دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۱۱۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۲۷۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای سانتافه با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان رسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 67 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 3 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.