سرمایه گذاری مستقیم قیمت خودرو دیروز در بازار باز هم ریخت - اینوست دایرکت

درشرایطی که در بازار خودرو هر روزه شاهد افت قیمت‌ها هستیم و انتظار می‌رود با اجرایی شدن واردات خودرو این کاهش بها، سرعت بیشتری به‌خود بگیرد، روز گذشته نیز به‌دلیل صدور دستور رئیس‌جمهور برای لغو افزایش قیمت خودروهای مونتاژی، باز هم مدل‌های داخلی و چینی افت بهای چشمگیری را در بازار آزاد تجربه کردند.

سیدابراهیم رئیسی درجلسه عصر یکشنبه هیات‌دولت، با طرح این سوال ‌که شورای‌رقابت با چه‌توجیهی قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داده است؟ معاون اول خود و وزرای اقتصاد و صمت را مامور بررسی و اصلاح این روند کرد. رئیس‌جمهور عنوان کرد این‌که در سال رشد تولید و مهار تورم یک بخش بدون اخذ مجوزهای لازم کالاها را گران کند، قابل پذیرش نیست و دستگاه‌ها باید خود را موظف به‌مقابله با گرانی و تورم بدانند.

درهمین رابطه شورای‌رقابت قرار است امروز (سه‌شنبه ۲۷ تیرماه) در جلسه ویژه با بررسی دستور رئیس‌جمهور، قیمت خودروهای مونتاژی را تعیین‌تکلیف کند.همچنین هنوز وزرای صمت و اقتصاد درباره دستور رئیس‌جمهور اظهارنظر رسمی نکرده‌اند.

در دومین مرحله افزایش قیمت خودروهای مونتاژی که ۱۷ تیرماه توسط شورای‌رقابت اعلام شد، شرکت‌های خصوصی در قالب اطلاعیه‌ای از مشتریان خود درخواست کردند نسبت به‌تکمیل‌ وجه یا واریز پیش‌پرداخت اقدام کنند که با دستور تازه رئیس‌جمهور هنوز هم قیمت نهایی این خودروها مشخص نیست. همچنین از جمله بزرگ‌ترین مشکلاتی که صنعت و بازار خودرو این روزها درگیر آن است، ترخیص کُند و عدم‌شماره‌گذاری خودروهای وارداتی است.

بیش از یک سال است بحث واردات خودرو مطرح شده؛ اما همچنان حتی یک دستگاه خودرو وارداتی تعیین‌تکلیف و پلاک نشده و مشتریان سامانه عرضه خودروهای وارداتی که مدت‌هاست ۵۰۰ میلیون‌تومان پول خود را برای دریافت خودرو وارداتی واریز کرده‌اند، همچنان بلاتکلیف‌ مانده‌اند که رئیس‌جمهور می‌تواند با ورود به این بخش، واردات این خودروها را نیز تسریع ببخشد.

البته برخی کارشناسان معتقدند اگر به‌صورت دستوری هم بخواهیم قیمت خودرو را به‌پایین‌ترین حد ممکن برسانیم، باز هم بازار به‌تعادل نمی‌رسد. دلیل آن هم قاعده همیشگی عرضه و تقاضاست. در سال‌های اخیر کسری تولید در کنار ممنوعیت واردات سبب شده است در بحث خودرو به‌شکل ویژه‌ای شاهد تقاضای انباشته باشیم. همچنین زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، افزایش قیمت کاملا طبیعی است. البته این افزایش شدید قیمت تا حد زیادی ناشی از بالا رفتن نرخ ارز و وضعیت نامساعد اقتصادی کشور بوده؛ اما به‌هر حال دولت سرانجام در زمان وزارت فاطمی‌امین به‌این نتیجه رسید که واردات انجام شود.

خودروهای خارجی در برابر کاهش قیمت مقاومت کردند

روز گذشته بازار خودروهای داخلی و چینی با افت بهای خوبی همراه بودند؛ تا جایی که در میان خودروهای داخلی تا ۲۰ میلیون‌تومان و در گروه خودروهای چینی تا ۵۰ میلیون‌تومان کاهش قیمت را شاهد بودیم. اما از طرف دیگر، خودروهای خارجی بدون تغییر قیمت به‌کار خود در بازار آزاد ادامه دادند و اکثر مدل‌های خارجی در بازار، ثبات قیمت را تجربه کردند و تنها تعداد انگشت‌شماری از خودروهای خارجی روند نزولی داشتند تا نشان دهند که در برابر افت بها، مقاومت خوبی دارند.

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۴ میلیون‌تومان، تارا دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۱۰ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت لاماری‌ایما (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۳۵ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۲۲۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۹۶۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۳۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۲۲ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۳۴۸ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیاردتومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیاردتومان برچسب قیمت خورد.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان رسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 170 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 19 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.