سرمایه گذاری مستقیم ممنوعیت بغل نویسی و الصاق برچسب روی بدنه خودروهای حمل ونقل اینترنتی - اینوست دایرکت

ابعاد مجاز تبلیغات روی خودروها

حواس‌پرتی یکی از عوامل تصادفات در سطح شهرها بوده و در این زمینه تبلیغات روی بدنه خودرو یکی از این موارد است. براساس ماده ۲۰۷ آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی، نصب یا الصاق هرگونه آگهی و تصویر روی بدنه داخلی یا خارجی خودرو ازجمله شیشه‌ها ممنوع است و تنها در صورتی اجازه این کار وجود دارد که ضوابطی رعایت شود تا میزان خطرپذیری ناشی‌از این کار به حداقل برسد. از جمله این ضوابط می‌توان به عدم استفاده از کلمات لاتین اشاره کرد.

یکی از مسئولان پلیس راهور درباره قوانین و چگونگی دریافت مجوز لازم برای نصب آگهی روی بدنه خودرو گفت: «اولین گام این است که شخص حقوقی نامه درخواست خود را با امضای بالاترین مقام شرکت، به پلیس راهنمایی و رانندگی تحویل دهد. اصل اساسنامه شرکت یا کپی برابر اصل، آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی به اضافه نشان و نام شرکت، سند مالکیت یا کارت شناسایی خودروها به همراه برگه خلافی صفرشده خودرو از دیگر مدارک لازم برای درخواست مجوز تبلیغات در خودرو هستند. مجوز لازم پس از بررسی مدارک ازسوی پلیس راهنمایی و رانندگی و در صورت تایید صادر خواهد شد.»

البته ضوابطی هم برای این آگهی‌ها در خودروها در نظر گرفته شده است که بر این اساس، در خودروهای سواری آگهی‌ها باید در ابعاد ۲۵ در ۳۰سانتی‌متر برای طرفین درهای جلو، برای مینی بوس ۱۱۰ در ۶۰سانتی‌متر برای طرفین بدنه خودرو، و برای وانت‌بار ۲۵ در ۳۰سانتی‌متر است. همچنین وانت‌بارها می‌توانند با ابعاد ۶۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر روی درهای اتاق بار تبلیغات داشته باشند.

کامیونت‌ها نیز می‌توانند با ابعاد ۴۰ در ۵۰‌سانتی‌متر برای درهای طرفین کابین و ابعاد ۱۷۰ در ۸۰سانتی‌متر روی درهای اتاق بار خود، تبلیغات داشته باشند.

تبلیغات در کامیون‌ها نیز با ابعاد ۴۰ در ۵۰سانتی‌متر برای درهای طرف کابین راننده و ابعاد ۹۰ در ۱۸۰سانتی‌متر برای طرف اتاق بار و تبلیغات در اتوبوس‌ها هم با ابعاد ۱۸۰ در ۹۰سانتی متر برای درهای طرفین خودرو مجاز است.

به‌گفته مسئولان پلیس راهور، مالکان خودروهای دارای تبلیغات با اتمام محدوده زمانی تعیین‌شده مجوز خود، باید برای تمدید آن اقدام کنند؛ زیرا در غیر این صورت ازسوی پلیس با کد ۲۰۶۹ جریمه و اعمال قانون می‌شوند.

همچنین مجوزهای بیان‌شده تنها برای تردد در شهر تهران صادر می‌شوند و در صورتی که خودروهایی فعالیت‌های بین شهری یا بین استانی دارند، باید برای استان‌های محل رفت‌وآمد هم مجوز بگیرند.

در ضمن، مجوزهای ارائه‌شده تنها یک‌سال مهلت استفاده دارند چراکه پس از یک‌سال ممکن است تغییراتی در روابط کاری مالک خودرو و شرکت مالک تبلیغ ایجاد شده باشد بنابراین تغییرات باید به‌روز شوند.

ممنوعیت استفاده از حروف لاتین

در این زمینه، رئیس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: «هرگونه بغل‌نویسی، الصاق برچسب و علامت تجاری و نصب تبلیغات و علایم روی بدنه خودروهای حمل‌ونقل اینترنتی ممنوع است.»

سرهنگ کیخسرو دستغیب در ادامه اظهار کرد:«با توجه به اینکه برای بغل‌نویسی خودروهای حمل‌ونقل اینترنتی بار و مسافر مجوزی صادر نشده، مبادرت به این عمل تخلف بوده و برابر مقررات با آن برخورد خواهد شد.»

وی همچنین گفت: «مطابق جدول تخلفات رانندگی نصب هر نوع علائم یا الصاق هر نوع نوشته روی بدنه وسایل‌نقلیه تخلف محسوب می‌شود. در صورت مشاهده خودرو متوقف و نسبت به اعمال قانون اقدام و پس از رفع این موضوع توسط راننده اجازه ادامه مسیر داده خواهد شد.»

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه بیان کرد: «در صورت مراجعه این خودروها به مراکز شماره‌گذاری نیز خدماتی به آنان داده نمی‌شود و ارائه خدمات فقط در صورت کسب مجوز انجام می‌گیرد.» دستغیب در خاتمه افزود: «رانندگان خودروهای اینترنتی موظف هستند چنانچه وسیله‌نقلیه آنها دارای بغل‌نویسی یا برچسب علائم تجاری است، نسبت‌به جدا کردن آن اقدام کنند.»

چندی پیش معاون عملیات ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی هم با بیان اینکه مانند گذشته استفاده از حروف لاتین، اَشکال خاص و همچنین نصب علامت تجاری در قسمت عقب و جلو خودروهای وابسته به شرکت‌های خصوصی ممنوع است، درباره ضوابط جدید ابلاغی مربوط به بغل‌نویسی خودروهای وابسته به شرکت‌های خصوصی، گفت: «شرکت‌هایی که بیش‌از ۵۰دستگاه خودرو داشته باشند با ارائه نامه تسویه حساب خلافی خودروها که ازسوی مرکز اجرائیات صادر می‌شود، دیگر نیازی به اخذ عدم خلافی برای هر خودرو ندارند.»

سرهنگ داود قاسمیان درباره شرایط و ضوابط مربوط به بغل نویسی خودروهای وابسته به شرکت‌های خصوصی گفت: «به منظور افزایش رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان، شرایط جدیدی در ضوابط ابلاغی دیده شده که شامل اضافه کردن یک جمله‌ حداکثر ۱۰کلمه‌ای مرتبط با نوع فعالیت شرکت در مجوز صادره، ارائه برخی مدارک موردنیاز در قالب لوح فشرده و تشکیل پرونده الکترونیکی توسط پلیس راهور می‌شود. در ضمن، چنانچه خودرو به نام شخص است، ارائه قرارداد کاری به‌نام مالک خودرو و راننده با شرکت نیز الزامی است و تمدید مجوز با ارائه تصویر خودرو یا انجام بازدید حضوری توسط کارشناسان انجام می‌شود.»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 170 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 23 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.