سرمایه گذاری مستقیم نکات مهم و ضروری در حمل و نقل برنج - اینوست دایرکت

اگر برنج به درستی حمل نشود، خسارات جبران ناپذیری را به برنج و خریدار و فروشنده وارد می‌کند. نحوه حمل و نقل عمده یا جزئی برنج مسئله‌ای بسیار با اهمیت است. حمل و نقل برنج به صورت عمده یا جزئی یکسری نکات مهم مثل نحوه حمل و نقل، ماشین حمل و نقل، بسته بندی برنج و پوشش حمل و نقل و… دارد که در ادامه به آن‌ها بیشتر پرداخته‌ایم. لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

نکات مهم و ضروری در حمل و نقل برنج

نکات مهم در حمل و نقل برنج

بسته بندی صحیح برنج

بسته بندی برنج تاثیر زیادی در حمل نقل درست برنج دارد. بعضی شرکت ها برنج را به صورت چند لایه ای بسته بندی می کنند تا مانع از نفوذ رطوبت گردد. همچنین جنس کیسه های برنج بسیار در حمل نقل آن تاثیرگذار است.

یکی از بهترین بسته بندی های برنج مربوط به برنج کاویش است که می توانید از سایت کاویش فود برنج مناسب را تهیه کنید. همچنین سایت bigbasket که از بسته بندی های مناسبی در محصولات خود استفاده می کند.

روش‌های حمل و نقل برنج

حمل و نقل برنج به دو روش عمده و جزئی انجام می‌پذیرد که بهتر است در هر دوی این شرایط، برنج در بسته‌بندی استاندارد حمل شود و نکات مهمی که سرنوشت سالم ماندن یا نماندن برنج را رقم می‌زنند نیز رعایت شود.

حمل و نقل عمده برنج: در روش عمده به دلیل وزن بالا و بسته بندی فراوان و سنگین نسبت به روش جزئی، امکان آسیب رسیدن به برنج بیشتر است. لذا باید در این روش توجه و دقت بیشتری به خرج داد. باید مراقب باشید که برنج در طی حمل و نقل در مکان درستی باشد که از لحاظ دما، نور، سیستم تهویه و… شرایط ایده‌آلی برای آن باشد. از طرفی باید مراقب بود تا اتفاقی برای کیسه‌های برنج در طی حمل و نقل و دست به دست کردن توسط کارگران نیافتد. سعی کنید دمای زیادی داخل کامیون یا ماشین حمل بار ایجاد نشود و تهویه هوای درست و جریان ورودی را حتماً داشته باشد. زیرا وقتی دما بالا می‌رود، باکتری و قارچ به برنج نفوذ کرده و تکثیر پیدا کرده و باعث کپک زدن یا خراب شدن برنج می‌شوند و برنج برای استفاده عملاً سمی محسوب می‌شود.

نکات مهم و ضروری در حمل و نقل برنج

حمل و نقل جزئی برنج: در روش حمل و نقل جزئی، با توجه به اینکه تعداد کیسه‌های برنج محدود است، به راحتی می‌توان شرایط را کنترل کرد. تا جایی‌که امکان دارد سعی کنید کیسه‌ها را خیلی روی هم نگذاشته و گرمای بیشتری ایجاد نکیند. زیرا در این شرایط ممکن است کیسه‌ها عرق کرده و موجب خراب شدن برنج شوند.

بارش باران و اثر آن بر روی حمل و نقل برنج:

اگر هنگام حمل و نقل برنج، شاهد بارش باران بودید یا در جایی زندگی می‌کنید که دائماً باران می‌بارد، حتماً از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کرده و کف محوطه حمل و نقل مثل کف ماشین را با کمک پالت‌هایی از زمین فاصله دهید. زیرا در غیر این صورت برنج به شدت آسیب می‌بیند و هدر می‌رود.

وزش باد و حمل و نقل برنج

تا جایی که امکان دارد سعی کنید هنگام وزش باد، برنج را حمل نکرده و باربری نکنید. زیرا در صورت وزش بادهای شدید، دانه‌های برنج خورد و شکسته می‌شوند و می‌تواند خسارت زیادی به برنج وارد کند. ولی در کل هنگام حمل برنج باید با کاور مناسب ضد آب روی برنج ها پوشانده شود.

استفاده از کاور برای پوشاندن ماشین حمل و نقل

معمولاً هنگام حمل و نقل برنج از یک پوشش پارچه‌ای ضخیم یا پلاستیکی چند لایه برای پوشاندن برنج درون ماشین حمل و نقل استفاده می‌شود تا از وزش باد و برخورد باران‌های ناگهانی در طول مسیرجلوگیری به عمل آید.

ماشین حمل و نقل

باربری برنج بیشتر توسط ماشین‌های سنگین از نیسان و وانت گرفته تا کامیون انجام می‌شود. در استان مازندران و گیلان، مردم به علت ماهیت شغلی‌شان بیشتر از سایر استان‌ها از نیسان و وانت و مزدا استفاده می‌کنند.

البته نیسان و وانت گنجایش بار خاصی دارند و در مواقعی که کیسه‌های برنج خیلی زیادی با وزن بیش از ۱ تن بایستی حمل شود، بهتر است از کامیون و سایرخودروهای سنگین استفاده کرد.

نکات مهم قبل از حمل و نقل برنج (نکات بعد از برداشت برنج)

بعد از اینکه برنج را برداشت کردید، چه کارهایی را باید انجام دهید تا در حمل و نقل نیز آسیبی نبیند؟

مهم‌ترین کاری که بعد از برداشت برنج باید انجام داد، خشک کردن دانه‌های برنج است. این کار باید با دقت فراوانی صورت بگیرد؛ زیرا هر گونه اشکالی در روند خشک کردن برنج، موجب خسارت و تلفات می‌شود.

قدم بعدی ذخیره سازی و انبار کردن برنج است. برای اینکه دانه‌های برنج از رطوبت، جانوران موذی، موریانه و… در امان بمانند؛ باید برنج را در مکان درستی ذخیره کرد. توجه کنید اگر برنج را در مکانی که سیستم تهویه و… ندارد، ذخیره کنید؛ فرقی با ذخیره نکردن آن ندارد.

برای ذخیره کردن برنج یک‌سری نکات باید رعایت گردد؛ از جمله:

از فضا درست استفاده کنید.

بارگیری و تخلیه برنج درست اتفاق بیافتد.

جلوگیری از نفوذ رطوبت (رطوبت به‌شدت برای برنج خطرناک است.)

سیستم تهویه سالم

جلوگیری از ورود و نفوذ حشرات و جانورانی مثل موریانه و…

مرحله بعدی، فرزکاری است. در این مرحله پوسته برنج از دانه برنج جدا می‌شود. در این مرحله است که برنج سفید و قهوه‌ای از هم متمایز می‌شوند. زیرا اگر فقط یک لایه پوسته دانه از برنج جدا شود، برنج قهوه‌ای می‌شود و اگر چند لایه پوسته از آن کنده و جدا شود و دانه برنج بدون ناخالصی و سفیدی حاصل شود، برنج سفید می‌گویند.

هنگامی که این مراحل طی شدند، زمان بسته‌بندی برنج فرا رسیده است. برنج را در کیسه‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ کیلویی بسته بندی می‌کنند.

در مرحله آخر هم برنج را برای ارسال به نقاط مختلف، آماده حمل و نقل و بارگیری می‌کنند.

نکات مهم و ضروری در حمل و نقل برنج

نکات مهم در بسته بندی برنج

بسته بندی برنج باید با بر اساس خواص بیوشیمیایی و فیزیکی برنج انجام گیرد. علاوه بر آن جنبه تبلیغاتی و فروش نیز اهمیت خاص خود را دارد.

نکاتی که در پایین اشاره می‌کنیم برای بسته بندی درست و اصولی برنج کمک کننده است.

  1. باید مانع جذب رطوبت و اکسیژن باشد.
  2. اجازه رشد به قارچ‌ها و باکتری‌ها را ندهد.
  3. جنس کیسه‌ها به گونه‌ای باشد که در بارگیری و حمل و نقل آسیب نبیند و پاره یا خراشیده نشود.
  4. قیمت مناسبی داشته باشد.
  5. ترجیحاً قابل بازیافت باشد.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 49 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 24 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.