این روزها نمایشگاه تحول صنعتخودرو در تهران در حال برگزاری است. روز گذشته وزیر صمت در این نمایشگاه حاضر شد و بر حمایت وزارت صمت از تولید داخل خودرو برقی تاکید کرد.
عباس علیآبادی در ادامه، استراتژی اصلی وزارت صمت را حمایت منطقی از ساخت داخل اعلام کرد و گفت: «حمایت از تولید داخل بهاین معنا نیست که ما تجارت و صادرات و واردات را از دستور کار خارج کنیم؛ ما معتقدیم باید تولید داخلی را حمایت کنیم و این تا زمانی معنی دارد که بتوانیم این تولیدات را صادر کنیم.»
وی همچنین افزود: «خودرو داخلی باید در تراز جهانی تولید شود و قابلیت صادرات را داشته باشد و این آیندهای است که برای تولید داخلی متصور هستیم.»
وزیر صمت با اعلام اینکه درحال حاضر تشخیص قیمتگذاری خودرو برعهده شورایرقابت است، افزود: «البته در چشمانداز میخواهیم رقابت در تولید خودرو بهگونهای باشد که نیازی به قیمتگذاری توسط شورای رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است.»
وی درخصوص اقدام خودروسازان مبنی بر الزام متقاضیان بهخرید خودروهایی مغایر با مدلهای ثبتنامی در سامانه یکپارچه خودرو گفت: «خودروساز مطلقا و طبق قانون حق ندارد خریدار را مجبور بهخرید محصول دیگری کند و باید طبق قرارداد عمل کند. خودروسازان به من گفتهاند که بهمشتریان توصیه میکنند خودرویی را جای خودرو دیگر خریداری کنند؛ حالا مشتری میتواند این توصیه را نپذیرد. هیچ الزامی نیست و اگر چنین اقدامی صورت گرفته این موضوع را مطالبه و پیگیری میکنم.»
علیآبادی درپاسخ بهاین سوال که شـــــورایرقابت چه زمانی از قیمتگذاری حذف میشود؟ گفــــت: «من مسئول این کار نیستم و نمیتوانم درمورد این موضوع قول و وعده بـــدهم.»
از طرفی روز گذشته، علی جدی (عضو کمیسیون صنایع مجلس شورایاسلامی) با بیان این خبر که بانکمرکزی برای واردات مجدد خودروهای نو ۲۰۰ میلیوندلار تخصیص داده است، گفت: «واردات خودروهای کارکرده با وجود تدوین آییننامه در هیات دولت همچنان در انتظار موافقت بانکمرکزی برای تامین ارز است.»
وی تاکید کرد: «در جلسه بعدی کمیسیون صنایع که احتمالا هفته آینده برگزار میشود، از مسئولان بانکمرکزی دعوت کردیم موضوع تامین ارز واردات خودروهای کارکرده نیز حلوفصل شود و با این کار بهنوعی بهوزارت صنعت برای تسریع در پروسه واردات خودرو کمک کنیم.»
وزیر صمت نیز درباره واردات خودروهای کارکرده گفت: «آییننامه آن تهیه و بهدولت ارسال شد که کلیات آن تصویب شده است؛ البته بندی در این آییننامه درج شده که براساس آن باید کمیتهای منشا ارز را شناسایی کند و دراینباره با اعضای کمیسیون صحبت کرده و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانکمرکزی رفع شود.»
علیآبادی افزود: «بانکمرکزی بیسبب نگران نیست و معتقد است ممکن است بهدلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، بهبازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالاها اثرگذار باشد؛ بنده نیز معتقدم این نگرانی باید مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین مقرر شد جلسهای در این زمینه با حضور نمایندگان بانکمرکزی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.»
همچنین روز گذشته رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس با انتقاد از وزارت صمت گفت: «بهرغم آمارهای اعلامشده توسط وزارت صمت، فقط ۱۷ درصد از مادران مشمول، خودرو دریافت کردهاند.»
کاهش قیمت بامو ۷۳۰ Li و افزایش قیمت پورشه ماکان!
خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا ۸ میلیونتومانی را تجربه کردند.
جایی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۸ میلیونتومان کاهش ۴۷۲ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۶ میلیونتومان کاهش ۶۵۵ میلیونتومان، کارون (۱۴۰۲) با ۶ میلیونتومان کاهش ۷۲۰ میلیونتومان، نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان کاهش ۶۱۰ میلیونتومان و پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۴ میلیونتومان کاهش ۵۲۴ میلیونتومان اعلام قیمت شدند.
همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ تا ۲۰ میلیونتومانی برخی مدلها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۱۰ میلیونتومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۱۵ میلیونتومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۸۱۵ میلیونتومان و کیامسی J7 (1402) با ۱۰ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۴۱۰ میلیونتومان خریدوفروش شدند.
همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیونتومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان و میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان اعلام قیمت شدند. همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش قیمت ۳۰۰ میلیونتومانی و افزایش بهای ۵۰۰ میلیونتومانی بودیم.
جایی که بامو ۷۳۰Li با ۳۰۰ میلیونتومان کاهش ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان اعلام قیمت شد و ارزش پورشه ماکان با ۵۰۰ میلیونتومان افزایش به ۱۷ میلیاردتومان رسید.