سرمایه گذاری مستقیم چرا صنعت خودرو مهم است؟ - اینوست دایرکت

صنعت خودرو در سطح جهان یکی از موضوعات مهم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، به‌طوری که رشد یا رکود این صنعت همیشه همگام با رشد و یا رکود شاخص های اقتصاد جهانی بوده است. در ایران نیز این صنعت بیشترین توجهات اقتصادی سیاسی و اجتماعی را به خود معطوف داشته است. بنابراین باتوجه به اهمیت این صنعت به بررسی صنعت خودرو ایران و جهان می‌پردازیم.

کل درآمد صنعت خودرو در جهان ۳هزار میلیارد دلار است که ۳درصد سهم GDP جهان را به خود اختصاص داده است و حدود ۶۰ میلیون نفر در این صنعت در جهان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارند.

همچنین این صنعت حدود ۷۵۰ میلیارد دلار برای کشورها و دولت‌ها درآمدزایی دارد که رتبه اول درآمدزایی دولت هاست و به عنوان لوکوموتیو اقتصاد به شمار می‌رود؛ درواقع خودروسازی پیشران ۶۰ صنعت دیگر است. علاوه‌بر این ها صنعت خودرو در جهان با ۱۲۵۰ میلیارد دلار رتبه اول تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

رتبه ایران در تعداد تولید خودرو در دنیا در سال ۲۰۱۹ بیستم بود که در حال حاضر عدد شانزدهم دنیا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که چین با یک فاصله معنی‌داری در این صنعت از سایر کشورها پیشی گرفته است و عملا در بازارهای جهانی نقش خودروهای چینی هم به لحاظ تیراژ تولید و هم به لحاظ تکنولوژی بسیار پررنگ‌تر شده است.

در سال ۲۰۲۱ صادرات صنایع مختلف دنیا ۷۱۰٫۴ میلیارد دلار بوده که ۴۰٫۴ نیز به قطعات خودروها و ۱۴۱٫۱ میلیارد دلار نیز به کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین اختصاص داشته است. ما اگر صنعت خودرو را به‌عنوان یک کشور در نظر بگیریم با این عدد و ارقام این صنعت، ششمین اقتصاد دنیا به حساب می آید.

در صنعت خودرو جهانی حدود ۶۰ میلیون نفر مشغول به فعالیت هستند که ۱۷درصد از این افراد اشتغال مستقیم در خودروسازی و قطعات دارند و حدود ۸۳ درصد نیز به صورت غیرمستقیم در صنایع بالادستی و فعالیت‌های پایین‌دستی این صنعت مشغول به فعالیت هستند. اگر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را در نظر بگیریم حدود ۵درصد اشتغال صنعتی در جهان وابسته به این صنعت است.

در این صنعت حدود ۸۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال فعالیت هستند که ۱۲درصد سهم از ارزش افزوده در این صنعت ایجاد می‌شود. درحال‌حاضر ایران در رتبه ۱۶ خودروسازی دنیا قرار دارد و تقاضای واقعی خودرو حدود یک‌میلیون دستگاه در سال است که البته ظرفیت ایجادشده در تولید صنعت خودرو در سال ۲٫۲میلیون دستگاه است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 54 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 20 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.