سرمایه گذاری مستقیم کدام سدان جمع‌وجور ایران چالاک‌تر است؟ - اینوست دایرکت

به گزارش «اخبار خودرو»،اگرچه سدان‌ها یکی از بهترین کلاس‌های خانوادگی به‌شمار می‌‎روند، اما می‌توان آن‌ها را گزینه‌های اسپرت نیز دانست. یک سدان‌ کامپکت می‌تواند از جمله انتخاب‌های یک اسپرت‌دوست باشد؛ هرچند که باید مشخصات فنی و ظاهرش جوان‌پسند باشد و از قابلیت تیونینگ و ارتقای آپشن نیز برخوردار باشد. بر این اساس در این مطلب پنج سدان کامپکت اسپرت محبوب بازار ایران را به‌شما معرفی می‌کنیم که در پس ظاهر جوان‌پسند، پیشرانه‌های پرتوانی در بطن دارند تا شما را به‌وجد آورند.

ب‌ام‌و ۳۲۸i؛ باواریایی جسور و اسپرت!
کیت ام مدل ۲۰۱۵ با کارکرد ۱۵۰ هزار کیلومتر: دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان

ششمین نسل از سری ۳ ب‌ام‌و موسوم به‌اتاق F30 از اکتبر سال ۲۰۱۱ تا اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی روی خط‌تولید کمپانی ب‌ام‌و قرار داشت. از این سدان کامپکت لاکچری باواریایی تا مدل ۲۰۱۸ در بازار داخلی کشورمان حضور دارد و این نسخه از سری ۳ در مدل‌های اسپرت‌لاین، لاکچری‌لاین، ام اسپرت و M به‌بازار عرضه شده که تنها در بازار ایران شاهد نسخه‌های اسپرت‌لاین، لاکچری‌لاین و ام اسپرت هستیم. این خودروها از نظر ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و خط تیز افقی کاراکتر لاین با فرم زاویه کمتر سقف، پوزه نسبتا کشیده، پشت نسبتا کوتاه و رینگ‌های ۱۸ اینچی اسپرت ام در این خودرو کاراکتری اسپرت و نافذ دارد. چهره خودرو با چراغ‌های کشیده و جلوپنجره عریض جمع‌وجور با خطوط تیز روی کاپوت و ورودی‌های هوای درون سپر (البته در نسخه ام اسپرت) تهاجمی و خشن به‌نظر می‌رسد. برخلاف جلو خودرو، در نمای عقب با وجود چراغ‌هایی به‌فرم L با گرافیک درون آن و حجم‌پردازی بخش صندوق‌عقب شاهد نمایی زیبا از این سدان کامپکت هستیم. هرچند که طراحی اگزوزهای کروی‌شکل دوبل در یک طرف سپر کمی حس اسپرت بودن را در این خودرو بیشتر می‌کند. از آنجا که نسخه ۳۲۸i ام پکیج این خودرو مدنظر ماست، در زمان ورود به‌کابین آن شاهد طراحی اسپرتی هستیم. در این نسل داشبورد آشنا و جذاب ب‌ام‌و همچنان حفظ شده که با نمایشگر ۶٫۵ اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی فضای داخلی را مدرن جلوه می‌دهد. با طراحی کلاستر خاص ب‌ام‌و که به‌رنگ قرمز نیز مزین شده و تلفیق رنگ مشکی و قرمز در کابین با طراحی صندلی‌های اسپرت و دسته‌دنده معروف خلبانی ب‌ام‌و و پدال‌های شیفتر پشت فرمان اسپرت ام، رانندگی با ۳۲۸i جذاب است. ۳۲۸i در زیر کاپوت خود یک موتور چهارسیلندر خطی N20B20 دولیتری توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم دارد که حداکثر ۲۴۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را به‌کمک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک استپ‌ترونیک به‌محور عقب انتقال می‌دهد. این خودرو ظرف ۵٫۹ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد و حداکثر شتاب آن به ۲۵۰ کیلومتر برساعت محدود می‌شود. از مهم‌ترین آپشن‌های ۳۲۸i می‌توان به‌کروزکنترل هوشمند، هشت ایربگ، سیستم استارت-استاپ، چهار حالت رانندگی، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه و برای سرنشینان عقب مجزا، دوربین دنده‌عقب، گرمکن صندلی‌ها، سیستم نشانگر فشار تایرها، سیستم ارتباط کاربری ب‌ام‌و iDrive، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای و… اشاره کرد.

مرسدس‌بنز C200؛ تجربه‌ای متفاوت از دنیای اسپرت!
کیت AMG مدل ۲۰۱۴ با کارکرد ۱۴۰ هزار کیلومتر: دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان

مرسدس‌بنز C200 W204 یا همان نسل سوم یکی از سدان‌های اسپرت محبوب بازار ایران است. این خودرو در نسل سوم خود با تغییراتی در استایل و ظاهر مواجه شده که به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین سدان‌های اسپرت ایران معرفی می‌شود. C200 W204 اواخر سال ۲۰۱۱ دستخوش فیس‌لیفت طراحان مرسدس‌بنز قرار گرفت تا با تغییراتی در چراغ جلو، جلوپنجره و گرافیک چراغ‌های عقب، خودرو جذاب‌تری را به‌بازار عرضه کنند. خط تیز شانه با کاپوت کشیده و پشت نسبتا کوتاه و رینگ‌های ۱۸ اینچی کاملا اسپرت و جذاب به‌نظر می‌رسند. چراغ‌هایی به‌فرم L در جلو و جلوپنجره شش‌ضلعی با خطوط افقی (که لوگوی مرسدس‌بنز در آن خودنمایی می‌کند) با خطوط تیز روی کاپوت و با ورودی هوا درون سپر کاملا تهاجمی است. در نمای عقب نیز چراغ‌های مشابه حرف D با گرافیک LED، حجم روی درِ صندوق‌عقب و جای پلاک روی درِ صندوق کاملا زیباست. کابین C200 W204 با نمایشگر دیجیتالی پشت آمپر و صفحه‌نمایش ۷٫۵ اینچی لمسی در بخش میانی داشبورد فضای کاملا مدرنی را به‌نمایش می‌گذارد. طراحی دسته‌دنده اسپرت و غربیلک‌فرمان اسپرت به فرم V شکل در بخش میانی آن و پدال‌های شیفتر پشت فرمان برای رانندگی اسپرت با C200 طراحی شده است. از مهم‌ترین امکانات این سدان اسپرت می‌توان به‌کروزکنترل تطبیقی، ۱۰ ایربگ، شارژ وایرلس گوشی، سیستم بهینه‌سازی مصرف سوخت، سنسور باران، سیستم کمکی هشدار رانندگی، سقف پانورامیک، گرمکن صندلی، سیستم‌های پایش نقاط کور، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری، سیستم صوتی هارمن کاردون، تهویه‌مطبوع دوگانه اتوماتیک برای سرنشینان عقب به‌شکل مجزا و… اشاره کرد. قلب تپنده C200 را یک موتور چهارسیلندر خطی ۱۷۹۶‌ سی‌سی توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم تشکیل می‌دهد. این موتور می‌تواند حداکثر ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک جی‌ترونیک قدرت را به‌چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد تا ظرف ۶٫۸ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد و حداکثر سرعت آن به ۲۴۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

لکسوس IS250 F Sport؛ سامورایی خشمگین
مدل ۲۰۱۵ با کارکرد ۱۴۵ هزار کیلومتر: دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان

سال ۲۰۱۳ کمپانی لکسوس به‌عنوان برند لوکس زیرمجموعه تویوتا، زبان طراحی محصولات خود را متحول کرد. نسل سوم لکسوس IS250 خودرویی تماما اسپرت با ظاهری خاص و چهره خشن است. این سدان کامپکت لوکس رقیب سرسختی برای آلمانی‌های اسپرت است. IS250 در دو نسخه استاندارد و F Sport به‌بازار کشورمان راه پیدا کرده است. پروفیل خودرو با خط تیز کاراکتر لاین و سطوح و فرم‌های تخت با شیب ملایم سقف و دماغه کشیده و پشت کوتاه با رینگ‌های ۱۸ اینچی، وقار این خودرو را دوچندان می‌کند. چراغ‌های جلو با حالت خاصی که نسبت به LED هایی به فرم L دارد، با جلوپنجره شش‌ضلعی دوکی‌شکل و خطوط تیز، کاملا خشن و تهاجمی است. در نمای عقب این خودرو شاهد ترکیبی از طراحی اسپرت با یک سبک طراحی زیبایی‌شناختی هستیم که جلوه لوکس بودن به‌خودرو می‌دهد. چراغ‌های کشیده با فرم LED درون چراغ‌ها و حجم‌پردازی خاص روی درِ صندوق‌عقب کاملا شیک و جذاب است. هرچند نصب اسپویلر و اگزوزهای کروی‌شکل درطرفین سپر و دیفیوزر ویژگی اسپرت بودن IS250 F Soprt را دوچندان می‌کند. در کابین این سدان اسپرت لکسوس، نمایشگری در بالای داشبورد قرار گرفته و یک نمایشگر ۴٫۳ اینچی TFT نیز پشت آمپر قرار دارد که فضای کاملا مدرنی را دراختیار سرنشینان می‌گذارد. طراحی داشبورد و غربیلک‌فرمان اف اسپرت و دسته‌دنده و پدال‌های شیفتر پشت فرمان، رانندگی با IS250 F Sport را هیجان‌انگیز می‌کند. در پس چهره خشن این سامورایی یک موتور شش‌سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم ۲۴۹۹ سی‌سی تنفس‌طبیعی قرار گرفته که می‌تواند حداکثر ۲۰۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را با گیربکس شش‌سرعته به‌محور عقب انتقال دهد تا این خودرو ظرف ۷٫۸ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت این خودرو به ۲۲۴ کیلومتر برساعت می‌رسد.

تویوتا کرولا؛ بی‌ادعای جسور!
XLI مدل ۲۰۱۶ با کارکرد ۱۲۰ هزار کیلومتر: یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان

تویوتا کرولا E170، نسل یازدهم به‌روزترین نسخه این خودرو درکشورمان است و این نسل با توجه به‌خطوط تیز و سطوح و فرم‌های تخت بدنه و پوزه نسبتا بلند و پشت کوتاه استایلی اسپرت به‌خود گرفته است. چهره این خودرو با توجه به‌چراغ‌های کشیده و جلوپنجره V شکل با خطوط افقی و خطوط تیزی که روی کاپوت طراحی شده، اسپرت و تهاجمی است. در نمای عقب با چراغ‌های کشیده مواجهیم که به‌لطف فرم زیبای حجم‌پردازی، نمایی جذاب و دلفریب از یک سدان را به‌نمایش‌ می‌گذارد. فضای داخلی کرولا E170 مینیمال و ساده اما به‌روز است. زیرا یک نمایشگر ۳٫۵ اینچی در پشت آمپر و یک صفحه‌نمایشگر هفت‌اینچی برای کنسول میانی تعبیه شده است. طراحی داشبورد به‌گونه‌ای است که از زبان جدید طراحی تویوتا در آن سال در آن استفاده شده و در زمان قرارگیری در پشت فرمان کرولا E170 همان حس قرارگیری در پشت فرمان راوفور به‌شما دست می‌دهد. پیشرانه تویوتا کرولا یک موتور چهارسیلندر خطی به‌حجم ۱۹۸۷ سی‌سی مجهز به ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر است که می‌تواند حداکثر ۱۴۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این قدرت و گشتاور به‌کمک یک گیربکس چهارسرعته به‌چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود تا ظرف ۹٫۲ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد و نهایت سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. از مهم‌ترین آپشن‌های تویوتا کرولا XLI می‌توان به شش ایربگ، کروزکنترل، سانروف، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، گرمکن صندلی‌ها، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه و رینگ‌های ۱۶ اینچی اشاره کرد.

هیوندای الانترا؛ جوان‌پسند اما تنبل!
مدل ۲۰۱۸ با کارکرد ۷۰ هزار کیلومتر: یک‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان

درحال حاضر به‌روزترین نسخه هیوندای الانترا در داخل کشور نسل ششم آن یا AD است. هیوندای الانترا به‌عنوان سدان کامپکت محبوب هیوندای شناخته می‌شود که نسل ششم این خودرو با خطوط تیز روی بدنه و بهره‌گیری از زبان جدید طراحی هیوندای استایلی اسپرت و جوان‌پسند دارد. هیوندای الانترا نسل ششم را می‌توان شاهکار دیگری از پیتر شرایر دانست که با خلاقیتش سدان اسپرت و جذابی را به‌وجود آورده است. خط افقی برجسته شانه و سطوح تخت با رینگ‌های ۱۷ اینچی کاراکتری اسپرت به‌الانترا بخشیده و چراغ‌های نسبتا کشیده افقی با جلوپنجره شش‌ضلعی و خطوط تیز روی کاپوت، چهره اسپرت و البته جذابی به‌این سدان کامپکت بخشیده است. در نمای عقب چراغ‌های کشیده با یک خط هانچ برجسته روی درِ صندوق نمای شیک و البته زیبایی از این سدان را به‌نمایش می‌گذارد و کابین الانترا نسل ششم مشابه برادر بزرگ‌ترش یعنی سوناتا LF است؛ زیرا طراحی نمایشگر هفت‌اینچی در بخش مرکزی داشبورد و طراحی عمودی دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع و غربیلک‌فرمان و دسته‌دنده همان حس قرارگیری در پشت سوناتا اما در ابعاد جمع‌وجورتر را به‌شما القا می‌کند. از مهم‌ترین امکانات الانترا نسل ششم می‌توان به‌سانروف، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه، هشت ایربگ، کروزکنترل، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، گرمکن صندلی‌ها، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی پارک، دوربین دنده‌عقب، سنسور باران و… اشاره کرد. هیوندای الانترا در این نسل با موتور چهارسیلندر خطی دولیتری تنفس‌طبیعی به‌کشورمان آمده است. این موتور موسوم به Nu می‌تواند حداکثر ۱۵۲ اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۱۷۹ نیوتون‌متر گشتاور تولید ‌کند. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 297 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 1 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.