سرمایه گذاری مستقیم کیفیت ، حلقۀ مفقوده صنعت خودرو کشور - اینوست دایرکت

خودرو در عصر امروز ، کالای مهم و مصرفی می باشد که اکثریت آحاد جامعه با این کالا در ارتباط هستند. کالایی که نمیتوان در زندگی امروزه ، نقش آن را نادیده گرفت. چرا که این کالا علاوه بر حمل و نقل ، بسیاری از ابعاد دیگر زندگی انسان را هم تحت تأثیر قرار میدهد. باید اضافه کرد که در ایران خودرو علاوه بر بُعد مصرفی ، به دلیل تورم و سایر عوامل اقتصادی و اجتماعی ، نقش کالای سرمایه‌ای را دارد و اقشار مختلفی از مردم وضعیت خودرو و ابعاد مختلف این موضوع را دنبال میکنند.

خودروسازی در ایران سابقه نسبتاً طولانی دارد و ایران یک کشور تولید کننده خودرو به شمار میرود و بخش زیادی از نیاز مردم به خودرو در داخل کشور تأمین میشود. گاه با مونتاژ و عمدتاً با تولید داخل . هرچند بسیاری از کارشناسان ، هیچ یک از تولیدات داخلی را ، خودروی صرفاً ایرانی نمیدانند ، بلکه آنها را نمونه ایرانیزه شده خودروهای خارجی قلمداد میکنند!

به هر حال موضوع خودرو برای مردم بسیار مهم است و مسئولین مربوطه و یا خودروسازان را به دلیل عدم تولید خودروی با کیفیت بالا و هم ردیف خودروسازان جهانی ، مورد انتقاد قرار میدهند.

در این رابطه دو موضوع بسیار مهم است اول کیفیت خودروهای تولید داخل و دیگری آپشن این خودروها که بعضاً این دو موضوع سهواً یا به عمد از سوی تولید کنندگان خلط میشود .

به عنوان نمونه کیفیت ورق استفاده شده در بدنه خودرو یا پلاستیک استفاده شده در داشبورد و اتاق خودروهای داخلی روز به روز افت میکند و داوم موتور خودروها بسیار کاهش یافته و پس از اندکی استفاده ، کارایی و راندمان موتور خودرو بسیار اُفت کرده و نیاز به تعمیر پیدا میکند.

همچنین بسیاری از موارد دیگر نظیر کاهش کیفیت رنگ ، رگلاژ نبودن درب ها، صندلی های نامناسب ، جلوبندی ضعیف ، تعلیق خشک و … را میتوان نام برد.

بسیاری از مردم خودروهای ساخت چند سال قبل را از نظر کیفیت موتور و بدنه ، مطلوب تر از خودروهای جدید میدانند و هر چند گاهی کلیپ مرتبط با ضعیف بودن بدنه و لق بودن قطعات و … منتشر میشود و حتی برخی کابران به صورت طنز به این موضوع میپردازند.

در موضوع آپشن هم به جرأت میتوان گفت که خودروهای داخلی در مقایسه با خودرهای دیگر ، آپشنهای بسیار کم و محدودی دارند. حتی شرکتهای مونتاژ کننده خودروهای چینی هم به خاطر افزایش سود و کاهش هزینه ، بسیاری از آپشنهای خودرو را حذف میکنند. به عنوان نمونه حذف ایربگهای جانبی ، مانیتور و … را میتوان نام برد.

پس موضوعی که تولید کنندگان خودرو و تصمیم گیران این عرصه باید مدنظر داشته باشند این است که به دلیل کاهش هزینه ها ، نباید روز به روز از کیفیت خودرو و ضخامت ورق خودرها کاسته شود.

* امیرعلی عبداله زاده – کارشناس بازار خودرو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 23 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 12 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.