سرمایه گذاری مستقیم قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان - اینوست دایرکت

با توسعه آپارتمان‌نشینی و ساخت برج‌های بلند، آسانسور تبدیل به یکی از حیاتی‌ترین اجزاء موجود در ساختمان شده است. بر اساس قوانین ساختمان‌سازی، استفاده از آسانسور در ساحتمان‌هایی با بیش از سه طبقه الزامی است. اما گاهی ساختمان‌های دو یا سه طبقه نیز از آسانسور بهره می‌برند. استفاده از آسانسور در آپارتمان از مزایای بسیار متعددی برای ساکنان برخوردار است؛ اما در عین حال مشکلات و اختلاف نظراتی را نیز در بین ساکنین ساختمان به وجود می‌آورد. قوانین مربوط به آسانسور را می‌توان راه‌کار مناسبی برای رفع این دست از مشکلات دانست. این قوانین دستورالعمل مشخصی را در مورد شارژ ماهیانه، هزینه تعمیر و نگهداری و مسائل دیگری همچون نصب و راه‌اندازی آسانسور، شامل می‌شوند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی قوانین مربوط به آسانسور بپردازیم. همچنین، اشاره‌ای به پروژه شهرک گرین لند شهرک چیتگر خواهیم داشت.

قوانین مربوط به نصب آسانسور

استفاده از آسانسور در آپارتمان‌های بیشتر از ۴ طبقه ضروری و لازم است. در واقع در صورت عدم وجود آسانسور، جواز پایان کار به ساختمان مربوطه ارائه نمی‌شود. اما گاهی ساکنین ساختمان‌های دو یا سه طبقه نیز خواهان نصب آسانسور هستند. در این شرایط ممکن است که برخی از ساکنین نسبت به نصب آسانسور مخالف بوده و از پرداخت هزینه نصب آسانسور امتناع کنند. در این شرایط چاره چیست؟! چه قوانینی در این زمینه وضع شده است؟!

درصورتی‌که فضا و محیط نصب آسانسور در ساختمان وجود داشته باشد، ساکنین موافق با نصب آسانسور می‌توانند نسبت به خرید و راه‌اندازی آن در ساختمان اقدام کنند. معمولاً، در این شرایط ساکنین طبقات اول و همکف با نصب آسانسور مخالفت می‌کنند و ساکنین طبقات بالایی خواستار استفاده از آسانسور در آپارتمان هستند. یک نکته بسیار مهم در این خصوص وجود دارد که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید. درصورتی‌که مجموع مساحت طبقات بالایی که خواستار نصب آسانسور هستند از مجموع مساحت طبقات پایینی بیشتر باشد، ساکنین طبقات بالایی می‌توانند نسبت به نصب آسانسور اقدام کرده و سهم پرداختی ساکنین طبقات اول و همکف را از آن‌ها دریافت کنند. همچنین، توجه داشته باشید که پیگیری کارهای مربوط به نصب آسانسور و حصول توافق میان ساکنین ساختمان برعهده مدیر ساختمان خواهد بود.

قوانین مربوط به حمل بار با آسانسور

حمل بار و اسباب تنها با استفاده از آسانسور باری مجاز است. به عبارتی دیگر، شما عزیزان نمی‌توانید از آسانسور نفربر جهت حمل اسباب، بار، نخاله ساختمانی، مصالح و… استفاده کنید. قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان، حمل بار و اسباب با آسانسور نفربر را ممنوع اعلام کرده و برای آن جریمه خاصی را در نظر گرفته است. حمل اسباب با آسانسور می‌تواند وزنی بیشتر از توان تحمل آسانسور بر آن وارد کند و این موضوع به نوبه خود می‌تواند منجر به افزایش احتمال خرابی و سقوط آسانسور شود. البته، توجه داشته باشید که در برخی از ساختمان‌هایی که فاقد آسانسور باری هستند، اسباب‌کشی با آسانسور نفربر و با هماهنگی هیئت مدیره ممکن است.

قوانین مربوط به سرویس و نگهداری آسانسور

استفاده از آسانسور در آپارتمان نیازمند سرویس دوره‌ای و نگهداری اصولی است. اما نگهداری از آسانسور مستلزم هزینه‌هایی است که باید به صورت شراکتی توسط ساکنین آپارتمان پرداخت شوند. آیا قوانین مشخصی در رابطه با سرویس و نگهداری آسانسور وجود دارد؟! بله؛ رسیدگی به آسانسور و نگهداری از آن اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا به صورت مستقیم با سلامتی ساکنین آپارتمان در ارتباط است. سرویس و نگهداری آسانسور باید به صورت مرتب و ماهیانه صورت بگیرد. بررسی و سرویس آسانسور شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی وضعیت موتور و گیربکس آسانسور
  • بررسی وضعیت سیم بکسل‌ها
  • روغن‌کاری ریل‌ها
  • بررسی سلامت کابین
  • کنترل هم‌سطحی طبقات
  • آچارکشی قطعات مهم و حیاتی
  • بررسی وضعیت تهویه کابین
  • بررسی سلامت درب آسانسور
  • و…

بر اساس قوانین موجود در این زمینه، هیئت مدیره ساختمان باید به صورت ماهیانه نسبت به بررسی و سرویس آسانسور اقدام کنند. البته، لازم است که سالانه یک‌بار نیز آسانسور به صورت کامل بررسی شده و تعمیرات لازم بر روی آن اجرا شوند. در صورت ایجاد خرابی و یا نقص فنی در آسانسور، مدیر ساختمان باید اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده و سهم پرداختی ساکنین را جهت تعمیر آن جمع‌آوری کند.

قوانین مربوط به خسارت آسانسور

بر اساس این دست از قوانین، هر کدام از ساکنین ساختمان که منجر به خرابی آسانسور شوند، باید مسئولیت آن را قبول کرده و نسبت به پرداخت هزینه تعمیر آسانسور اقدام کنند. استفاده از آسانسور در آپارتمان باید به شکلی اصولی و در چارچوب قوانین مشخصی صورت بگیرد. در این صورت، احتمال خرابی آسانسور و ایجاد اختلاف نظر در میان ساکنین ساختمان به صورت قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

قوانین مربوط به حق شارژ ماهیانه

بر اساس قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان، تمامی واحدها باید نسبت به پرداخت حق شارژ ماهیانه آسانسور اقدام کنند. تفاوتی ندارد که یک واحد خالی از سکنه بوده و یا ساکنین آن در مسافرت باشند، در هر صورت تمامی واحدها باید نسبت به پرداخت حق شارژ ماهیانه اقدام کنند. جهت تعیین حق شارژ ماهیانه آسانسور، دو روش وجود دارد. در روش قانونی یک هزینه مشخص تعیین شده و تمامی ساکنین ملزم به پرداخت آن خواهند بود. اما در روش قراردادی، میان ساکنین آپارتمان توافقی صورت می‌گیرد که برخی از واحدها مانند، واحدهای طبقات اول و همکف، هزینه شارژ ماهیانه کمتری را نسبت به دیگر واحدهای ساختمان پرداخت کنند.

قوانین مربوط به بیمه آسانسور

استفاده از آسانسور در آپارتمان می‌تواند مزایای بسیار زیادی به همراه داشته باشد و به شیوه کاربردی، جابه‌جایی میان طبقات را آسان سازد. اما باید توجه داشته باشید که استفاده از آسانسور می‌تواند خطراتی را نیز به همراه داشته باشد؛ مواردی همچون، قطع عضو، فوت، آسیب‌دیدگی و… را می‌توان از جمله خطرات احتمالی استفاده از آسانسور دانست. استفاده از بیمه آسانسور را می‌توان راه‌حل مناسبی برای جبران این دست از مشکلات دانست. معمولاً، هیئت مدیره ساختمان باید نسبت به بیمه آسانسور اقدام کرده و خیال ساکنین را از این بابت آسوده سازند. هزینه‌های مربوط به بیمه آسانسور نیز معمولاً بخشی از حق شارژ ماهیانه محاسبه می‌شوند.

استفاده از آسانسور در آپارتمان و قوانین آن

بهره‌مندی از آسانسور در ساختمان می‌تواند جابه‌جایی افراد و اسباب را آسان ساخته و منجر به افزایش رضایت ساکنین شود. اما باید توجه داشته باشید که استفاده از آسانسور مشمول قوانین خاصی می‌شود که باید به عنوان عضوی از ساختمان، نسبت به رعایت آن‌ها کوشا باشید. پروژه شهرک گرین لند چیتگر را می‌توان یکی از جدیدترین پروژه‌های منطقه ۲۲ تهران دانست که از آینده خوبی برخوردار است. آپارتمان‌ها و برج‌های تأسیس شده در این پروژه همگی از امکانات قابل‌توجهی برخوردار هستند. استفاده از آسانسورهای باکیفیت در ساختار این برج‌ها را می‌توان یکی از ویژگی‌های مثبت آن‌ها دانست. در این مطلب به معرفی و بررسی قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان پرداختیم. همچنین، اطلاعات مختصری در مورد پروژه شهرک گرین لند چیتگر ارائه دادیم؛ در صورتی که قصد کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه را دارید، به صفحه اختصاصی پروژه شهرک گرین لند مراجعه کنید.

 

منبع : https://diyar22.com/%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B3-%D8%B2%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%BE%D9%87%D9%86%D9%87-f-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%AA%DA%AF%D8%B1/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 35 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 15 می 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.