سرمایه گذاری مستقیم بهترین روش سرمایه گذاری در مقایسه کرادفاندینگ و صندوق‌های سرمایه گذاری - اینوست دایرکت

بهترین روش سرمایه گذاری در مقایسه کرادفاندینگ و صندوق‌های سرمایه گذاری

در دنیای سرمایه گذاری، روش‌های مختلفی برای کسب سود وجود دارد. معمولاً سرمایه گذاران حرفه‌ای سعی می‌کنند تا بازارهای مختلف را به لحاظ ریسک، سوددهی و بازدهی آنها با یکدیگر مقایسه کنند. بعد از آن سرمایه گذاری خود را در یک بازار شروع کنند.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، صندوق‌های سرمایه گذاری، محلی برای جمع آوری سرمایه از مردم هستند. این صندوق‌ها در نهایت با استفاده از سرمایه مردم، در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کنند. اما کرادفاندینگ در واقع روش تأمین مالی جمعی توسط یک پلتفرم است.

بر اساس آن، مردم با طرح‌های مختلف و کسب و کارها آشنا می‌شوند و به صورت جمعی روی یک پروژه سرمایه گذاری می‌کنند. امروز در این مطلب قصد داریم تا مقایسه‌ای بین این دو مدل سرمایه گذاری داشته باشیم. در نهایت نتیجه بگیریم که کدام گزینه بهترین روش سرمایه گذاری برای سوددهی است. با ما همراه باشید.

کرادفاندینگ چیست؟

برای اینکه بخواهیم کرادفاندیگ را با صندوق‌های سرمایه گذاری مقایسه کنیم. بهتر است ابتدا تعریفی از هرکدام داشته باشیم تا کمی بیشتر با این دو بازار آشنا شوید. در کرادفاندینگ مفاهیم سرمایه گذاری جمعی و سرمایه گذاری خورد با یکدیگر ترکیب شده‌اند. سپس روشی را پدید آورده‌اند که در آن عموماً سرمایه گذاران با مبالغ کم اما به تعداد زیاد در کنار یکدیگر یا تحت یک پلتفرم جمع می‌شوند و روی یک پروژه سرمایه گذاری می‌کنند.

کرادفاندینگ

در گذشته از تأمین مالی جمعی برای کمک به دیگران یا برای راه اندازی طرح‌های خیره استفاده می‌شد. اما امروزه از کرادفاندینگ به عنوان یک نوع سرمایه گذاری پر سود برای سرمایه گذاران و نوعی مدل تأمین پول برای کسب و کارها یاد می‌شود. مدل‌های مختلفی برای کرادفاندینگ وجود دارد:

  • تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش
  • تأمین مالی جمعی وام دهی
  • تأمین مالی جمعی برای اهدا
  • تأمین مالی جمعی برای سرمایه گذاری روی کسب و کار

مدل مد نظر ما، همین تأمین مالی جمعی برای سرمایه گذاری روی یک کسب و کار است. در واقع روال کرادفاندینگ به این گونه است که یک شرکت، گروه، استارتاپ و … ایده خود برای توسعه کسب و کار یا راه اندازی یک شغل را روی یک پلتفرم تأمین مالی جمعی مانند وب سایت دونگی قرار می‌دهند. این طرح‌ها پس از بررسی در پلتفرم منتشر می‌شود.

از طرف دیگر سرمایه گذاران پس مطالعه کامل طرح با مبالغ پایین شروع به سرمایه گذاری روی آن می‌کنند. زمانی که سرمایه مورد نیاز طرح کامل شد، پول با شرایطی در اختیار آن شرکت قرار می‌گیرد تا پروژه را انجام دهد. بنا بر مدت سرمایه گذاری، در زمان مقرر سود حاصله از سرمایه گذاری بین سرمایه گذاران پخش می‌شود. به این ترتیب سرمایه گذار می‌تواند سود کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که کرادفاندینگ بر خلاص صندوق سرمایه گذاری، خودش با سرمایه شما کار نخواهد کرد. بلکه پل اتصالی بین کسب و کارها و سرمایه گذاران است و شرایط تأمین مالی یک پروژه را تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: کراودفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید!

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه گذاری معمولاً به این شکل عمل می‌کنند که شما پولی را در این صندوق قرار می‌دهید. آنها با تیم تخصصی که دارند با کلیه پول‌هایی که توسط سرمایه گذاران جمع شده است شروع به سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه می‌کنند. صندوق‌های سرمایه گذاری دو مدل کاری دارند.

در یک مدل آنها ریسک بیشتری می‌کنند و ممکن است شما سود کلان‌تری را کسب کنید، اما اصل سرمایه شما و سود آن معمولاً تضمین نمی‌شود. البته آپشن‌های آن بستگی به قرارداد شما دارد.

مدل بعدی صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت است. به این گونه که شما مبلغی را در این صندوق‌ها قرار می‌دهید و با یک نرخ ثابت به شما سود تضمین شده ارائه می‌کنند. معمولاً این سودها به دلیل تضمینی بودن زیاد نیستند اما ریسک شما را کاهش می‌دهند.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

ویژگی مهمی که صندوق‌های سرمایه گذاری دارند این است که چون توسط افراد خبره و متخصص اداره می‌شوند، می‌توانید به آنها اطمینان بیشتری داشته باشید تا اینکه خودتان بخواهید با دانش کم وارد بازار سرمایه شوید. البته دید شما به سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری باید بلند مدت باشد. هرچند که نقد شوندگی این بازار مناسب است اما اگر به دنبال کسب سود مناسبی هستید، به هیچ وجه نمی‌توانید یک سرمایه گذاری کوتاه مدت را در پیش بگیرید.

صندوق‌های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آنها به شرح ذیل است:

  • صندوق سرمایه گذاری تأمین مالی
  • صندوق‌های بازارگردانی
  • صندوق‌های نیکوکاری
  • صندوق‌های اهرمی
  • صندوق مبتنی بر طلا
  • صندوق تضمین اصل سرمایه
  • صندوق درآمد ثابت
  • صندوق مختلط

 

مقایسه کرادفاندینگ و صندوق سرمایه گذاری

حالا که به مفهوم صندوق سرمایه گذاری و کرادفاندینگ آشنا شدیم، بهتر است به مقایسه بین این دو روش سرمایه گذاری بپردازیم.

در کرادفاندینگ و صندوق‌های سرمایه گذاری امکان تضمین اصل سرمایه فراهم است و از این حیث می‌توان گفت که شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

سود پرداختی در صندوق‌های سرمایه گذاری معمولاً به عملکرد آنها در بازار بستگی دارد، اگر به گزارش بیشتر صندوق‌های سرمایه گذاری دقت کنید خواهید دید که حتی در برخی از این صندوق‌ها، بازدهی منفی در سال گذشته داشته‌اند. تنها صندوق‌های سرمایه گذاری که به شما سود تضمینی می‌دهند، صندوق‌های درآمد ثابت هستند که سود پرداختی آنها بین ۱۵ تا ۲۰% سالیانه خواهد بود.

اما زمانی که همین فاکتور را با کرادفاندینگ مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که در کرادفاندینگ شما می‌توانید بالای ۳۵% سود سالیانه در یافت کنید که این امر نشان دهنده سود بیشتر کرادفاندینگ نسبت به صندوق‌های سرمایه گذاری است.

از طرف دیگر، صندوق‌های سرمایه گذاری به نوعی گردش پول در بازار سرمایه هستند که در نهایت به طور شفاف به رشد یک کسب و کار کمک نخواهد کرد.

اما کرادفاندینگ مدلی است که سرمایه گذاری شما، در نهایت به توسعه، راه اندازی و پیشرفت یک ایده کاری می‌انجامد. این مدل سرمایه گذاری سبب خواهد شد تا افراد زیادی به طور مستقیم یا غیر مستقیم وارد چرخه کاری شوند.

هرچند که کرادفاندینگ به شکل امروزی از سال ۲۰۰۶ به بعد رونق زیادی در جهان پیدا کرد. اما خیلی زود توانست نظر بیشتر سرمایه گذاران را به خود جلب کند. از طریق کرادفاندینگ، شرکت‌های بسیار معروفی متولد شدند که در نهایت سود آن هم به سرمایه گذاران رسید و هم کل کشور از تولد یک شرکت جدید و موفق بهره برد.

 

بهترین پلتفرم کرادفاندینگ در ایران

حالا که در مقایسه بالا متوجه شدیم که کرادفاندینگ چه به لحاظ تولید کسب و کار و از نظر سوددهی، بهتر از صندوق‌های سرمایه گذاری است. شاید این سؤال برایتان مطرح شده باشد که بهترین پلتفرم کرادفاندینگ در ایران کدام است.

وب سایت دونگی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی در ایران است که دارای مجوز شماره ۹۸/۵/۱۰۸۸۵۷ از فرابورس ایران بوده و زیر نظارت سبدگردان الگوریتم فعالیت می‌کند. کسب و کارهای موفقی که حالا قصد توسعه در طرح‌های خود دارند، به پلتفرم دونگی مراجعه می‌کنند و با ثبت مشخصات طرح خود درخواست تأمین مالی دارند.

کارشناسان دونگی، با دقت و تخصص بالا، پروژه و توانایی انجام آن توسط درخواست دهنده را بررسی می‌کنند و در صورتی که تمامی شرایط لازم برای این کار را داشته باشد، آن پروژه را برای مشاهده سرمایه گذاران و جذب منابع مالی روی پلتفرم قرار می‌دهند. برای درک بهتر سرمایه گذاری در کرادفاندینگ بیایید نگاهی به آمار و ارقام آن بی اندازیم. بیشتر پروژه‌های تأمین مالی جمعی در وب سایت دونگی توانسته‌اند سودی بالای ۳۵% را برای سرمایه گذاران خود فراهم کنند.

این عدد به این معناست که سرمایه گذاری به روش کرادفاندینگ سود بالاتری نسبت به اوراق قرضه و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری دارد. مجموعه سرمایه گذاری سرمایه گذاران روی طرح‌های کسب و کار، تا امروز حدود ۶۷ میلیارد تومان بوده است که نرخ بازدهی آنها به طور متوسط ماهانه  ۵٫۴۹% است. برای اینکه شفاف‌تر وضعیت سوددهی پروژه‌ها را بررسی کنیم، بیایید نگاهی به برخی از آخرین طرح‌های موفق پلتفرم دونگی داشته باشیم.

دونگی بهترین پلتفرم کرادفاندینگ

  • در پروژه تأمین سرمایه در گردش ونتیلاتور، ۱۱۲ سرمایه گذار حدود ۱٫۵ میلیارد تومان بر روی آن سرمایه گذاری کردند و سود آن حدود ۴۴٫۷۱% سالیانه بوده است.
  • پروژه تأمین سرمایه برای تولید پودر مس با مبلغ ۷ میلیارد تومان موفق به اجرا شد و حدود ۲۲۷ سرمایه‌گذار، این مبلغ را تأمین کرده‌اند. برآورد سود سالیانه این پروژه حدود ۳۶% اعلام شده است.
  • در پروژه فراوری زیتون مبلغ ۷ میلیارد تومان توسط ۱۰۱ نفر تأمین شد که سرمایه گذاران سود سالیانه‌ای در حدود ۳۸٫۴۹% را دریافت خواهند کرد.

مواردی که در بالا مطرح شد، تنها بخشی از پروژه‌هایی بود که در پلتفرم دونگی انجام شده است و همان‌طور که می‌بینید، سود مناسبی را برای سرمایه گذاران خود ایجاد خواهد کرد.

 

کرادفاندینگ چه فایده‌ای برای سرمایه گذاران دارد؟

کرادفاندینگ در جهان یک مدل بسیار مهم تأمین سرمایه است که به تازگی در ایران نیز به لطف پلتفرم دونگی در حال گسترش است. از ویژگی‌های مهم سرمایه گذاری در کرادفاندینگ این است که این مدل سرمایه گذاری خارج از سفته بازی است.

یعنی سرمایه گذاران به صورت مؤثر در راه اندازی یک کسب و کار واقعی سهیم خواهند بود و کمک بزرگی به ایجاد اشتغال در کشور خواهد کرد. اما شما به عنوان یک سرمایه گذار نیاز دارید که آپشن‌های مناسبی برای سرمایه گذاری خود دریافت کنید تا با خیالی راحت، پول خود را در پروژه‌ها سرمایه گذاری کنید. پس بیایید بررسی کنیم که کرادفاندینگ چه مزیتی برای سرمایه گذاران دارد:

از مهم‌ترین ویژگی سرمایه گذاری به روش کرادفاندینگ این است که حتماً نیاز به سرمایه بالا ندارید، شما می‌توانید با حداقل پول به میزان ۵۰۰ هزار تومان در یک پروژه سرمایه گذاری کنید. ویژگی بعدی کرادفاندینگ تنوع سرمایه گذاری است، یک سرمایه گذار می‌تواند پول خود را در چندین پروژه مختلف تقسیم کند تا هم ریسک سرمایه گذاری او کاهش پیدا کند و هم بتواند از سود چند پروژه بهره‌مند شود.

اکثر مردم به دنبال این هستند که سرمایه گذاری آنها بدون ریسک باشد، معمولاً در بیشتر پروژه‌ها، اصل سرمایه شما تضمین خواهد شد و نگرانی بابت از بین رفتن آن نخواهید داشت، میزان سودهای پرداختی در روش کرادفاندینگ معمولاً بالای ۳۵% است که بالاتر از سود حاصله در بیشتر بازارهای مالی است؛ همچنین زمان پروژه‌ها کوتاه مدت بوده و معمولاً در مدت زمان یک سال، سود مشخص شده طرح را دریافت خواهید کرد.

 

نتیجه

در این مقاله سعی کردیم تا به این سؤال پاسخ دهیم که سرمایه گذاری در کرادفاندینگ پرسودتر است یا صندوق‌های سرمایه گذاری. همان‌طور که گفته شد کرادفاندینگ یک روش نوین تأمین مالی جمعی برای راه‌اندازی یا توسعه یک کسب و کار است که علاوه بر مفید بودن آن برای کارآفرینان، می‌تواند یک روش امن و پر سود سرمایه گذاری برای مردم باشد.

پس از مقایسه این دو مدل سرمایه گذاری، فهمیدیم که کرادفاندینگ سود بالاتری از صندوق‌های سرمایه گذاری را در پی خواهد داشت. در بیشتر پروژه‌های کرادفاندینگ، اصل سرمایه تضمین می‌شود. هرچند که سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری نیز یک روش خوب است اما اگر به دنبال دریافت سود بیشتری هستید و ضمنا می‌خواهید در راستای ایجاد کسب و کار و اشتغال زایی، قدمی برای جوانان کشورتان بردارید. بهترین راه، سرمایه گذاری در کرادفاندینگ است.

همان‌طور که گفته شد پلتفرم‌های مختلفی در زمینه کرادفاندینگ در ایران فعال هستند که مهم‌ترین آنها پلتفرم دونگی است. شما می‌توانید با مراجعه به این وب سایت، ضمن آگاهی بیشتر از شرایط سرمایه گذاری، سؤالات خود را از کارشناسان ما بپرسید.

منبع: تجارت فردا

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 129 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 19 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.