سرمایه گذاری مستقیم بیست و چهارم مرداد، سالروز درگذشت میرزای نایینی - اینوست دایرکت

۲۴ مرداد سالروز درگذشت فقیهِ بزرگ و عالم مشروطه خواه میرزای نایینی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ آیت الله میرزا حسین غروی نایینی سال ۱۲۴۰ خورشیدی در نایین متولد شد و در ۱۷ سالگی در زادگاهش به آموختن دروس مقدماتی دینی پرداخت و برای آموختن بیشتر راهی اصفهان رفت.

میرزا حسین غروی تحصیلات حوزوی خود را در حوزه علمیه اصفهان، سامرا و نجف تکمیل کرد و از استادان بزرگی همچون آقا نجفی اصفهانی، میرزای شیرازی و ملاکاظم خراسانی بهره‌مند شد.

اگرچه شهرت نایینی در علم اصول است، اما این عالم بزرگ در رشته‌های دیگر، همچون فقه، کلام، حکمت، ریاضی، اخلاق و عرفان از سرآمدان دوره خود بود.

مجلس درس وی از بزرگ‌ترین مجالس تدریس در نجف اشرف و محل اجتماع خواص و فضلای برجسته بود.

آیات عظام سیدابوالقاسم خویی، سیدمحمدحسین طباطبایی، سیدجمال گلپایگانی، سیدمحمود شاهرودی، سیدمحسن حکیم، سیدمحمد حجت، محمدحسین کاشف الغطا، سید محمدهادی میلانی، سیدحسن بجنوردی، محمدتقی آملی و میرزاهاشم آملی از شاگردان برجسته وی بودند.

میرزای نایینی در جریان نهضت مشروطه ایران ضمن همکاری با آخوند خراسانی که رهبر دینی حرکت بود خود نیز با نوشتن کتاب مشهور «تنبیه الامه و تنزیه المله» تلاش کرد تا مفاهیم مشروطیت و آزادی را بر اساس مبانی دینی تشریح کند و به همین دلیل از او به عنوان نظریه‌پرداز نجف در مشروطه نام برده می‌شود.

میرزای نایینی ۲۴ مرداد ۱۳۱۵ درگذشت و در حرم مطهر حضرت امام علی (ع) در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 193 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 8 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.